Borden perron Utrecht Centraal tonen instapinformatie

Reisinformatiebord Utrecht Centraal BEELD NS

De NS experimenteert op Utrecht Centraal met het tonen van instapinformatie op de perronborden. Op de borden op het perron op spoor 18 zien reizigers de lengte en stoppositie van de trein. Ook toont het perronbord per rijtuig hoeveel plek er nog is. Tien seconden voor vertrek telt een timer af naar het moment waarop de conducteur het vertreksignaal geeft. Reizigers soepeler laten instappen en ze helpen bij het vinden van een zitplaats is het doel van de proef, die tot half juni duurt.

De perronborden laten allereerst de gebruikelijke reisinformatie zien. Daarnaast worden afwisselend de vertrektijd en de resterende tijd tot vertrek getoond. Onderin staat een afbeelding van de trein met per rijtuig de kleuren groen, oranje en wit. Zo is te zien waar de meeste kans op een zitplaats is. Ook de perronletters worden afgebeeld. Daarmee wordt duidelijk waar de trein stopt. Tien seconden voor het fluitsignaal van de conducteur telt een timer terug naar het laatste moment dat reizigers kunnen instappen. Het perronbord toont dan de mededeling ‘Niet meer instappen’.

Volop plek

Op perron 18 van Utrecht Centraal vertrekt de Intercity naar Den Bosch en verder. Volgens de NS is de bezetting in deze trein, zeker in de avondspits, scheef verdeeld. Reizigers stappen veelal op dezelfde plek in- vaak bij de roltrappen – waardoor het rijtuig daar erg vol is, terwijl het rijtuig verderop nog volop plek heeft.

De Intercity van 17.24 uur van Utrecht Centraal naar Den Bosch is een van de meest ‘scheve treinen’ van de dag, stelt de NS op basis van eigen onderzoek. Deze trein bestaat uit tien rijtuigen. Op een maandag zouden er ongeveer 700 reizigers in deze trein zitten, terwijl er plek is voor meer dan 1000 reizigers. Het achtste rijtuig zou 158 procent overbezet zijn, terwijl in het tweede en derde rijtuig maar liefst tweederde van de stoelen nog beschikbaar moeten zijn. De extra reisinformatie moet dit probleem tackelen, net als een ander probleem.

Onnodig tijd verliezen

Spoor 18 ligt op de route van de ’tienminutentrein’ van Amsterdam via Utrecht naar Den Bosch en Eindhoven. Sinds 2017 vertrekt hier elke tien minuten een Intercity. Nauwkeurig op tijd rijden hier nog belangrijker is dan elders. NS en ProRail willen het vertrekproces daarom steeds verder te verbeteren. De instapinformatie is daar een voorbeeld van.

Als reizigers zich beter over het perron en de trein verspreiden, hoeven ze niet gelijktijdig door dezelfde deur naar binnen, waardoor er geen onnodige tijd verloren gaat. De timer die naar het laatste moment aftelt, moet voorkomen dat reizigers na het fluitsignaal nog instappen. Na afloop van de proef – die in eerste instantie zes weken duurt – moet duidelijk worden of reizigers hierdoor meer comfort ervaren en of de trein beter op tijd rijdt.

Onderwerpen: , ,

Auteur: Jan Pieter Rottier

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.