Slimme reisapp geeft advies op basis van gedrag en keuzes reiziger

Vervoerders proberen momenteel hun aanbod steeds beter te laten aansluiten bij de wens van de reiziger. Daarbij hoort een planner die daar op inspeelt. Léonie Heydenrijk-Ottens, onderzoeker bij de TU Delft, houdt zich bezig met de ontwikkeling van zo’n intelligente app: My-TRAC (My-TRAvel Companion). Hierin worden niet alleen alle OV-modaliteiten opgenomen, maar krijgen reizigers een persoonlijk advies op basis van eerder reisgedrag, onverwachte situaties zoals het weer en zelfs drukte. Binnenkort wordt de app getest in Nederland, Griekenland, Spanje en Portugal.

Er bestaan al een groot aantal reisapps, die steeds meer informatie geven en waar meer diensten aan worden toegevoegd. Zo geeft NS tegenwoordig de drukte in de trein aan en biedt Google naast traditioneel openbaar vervoer ook Uber aan. Het verschil met de My-TRAC app is dat deze reisbuddy zich kan aanpassen aan de gebruiker. “Op basis van gedrag en keuzes leert het de voorkeuren van de reiziger”, zegt Heydenrijk, verbonden aan het Smart Public Transport Lab en het Delft Integrated Traffic & Travel Laboratory (DiTTlab) van de TU Delft.

Natuurlijk kan een app niet meteen beschikken over de voorkeuren van een reizigers. Om echter wel vanaf het begin een extraatje te bieden boven normale reisapps, werkt My-TRAC met profielen. Reizigers moeten vooraf enkele vragen beantwoorden, waarna ze in een bepaalde groep, of ook wel cluster, worden geplaatst. De reizigers met dat profiel hebben gewoonlijk dezelfde voorkeuren en behoeftes wanneer ze worden geconfronteerd met bepaalde situaties.

Voorspelling

Die clusters worden gebaseerd op anonieme reizigersstromen, maar ook op keuzes die reizigers eerder hebben gemaakt bij bepaalde situaties en adviezen. Door constant te analyseren hoe reizigers zich gedragen, kan steeds beter worden voorspeld hoe een reiziger reageert en wil reizen. Zo kan een passend voorstel gedaan worden.

Tekst gaat verder onder de foto

Leonie Heydenrijk-Ottens FOTO TU Delft

Daarbij erkent Heydenrijk dat reizigers waarschijnlijk niet volledig in één profiel passen. Maar hoe vaker ze reizen, hoe beter het advies zal gaan passen bij hun persoonlijke voorkeur. Hun profiel van de reiziger wordt namelijk constant geüpdatet. “Al naar gelang je gebruik kan de app steeds beter je gedrag voorspellen.”

De eerste pilots met deze app staan op de planning. In Nederland gebeurt dat in samenwerking met spoorvervoerder NS. Die pilots geven de onderzoekers veel informatie over de keuzes van reizigers. Maar om de app op bredere schaal te laten functioneren, hebben de onderzoekers ook geanonimiseerde reizigersstromen nodig. Op basis daarvan kunnen zij de clusters ontwikkelen.

MaaS

Het is bovendien voordelig voor vervoerders om dit soort data beschikbaar te stellen, want zij kunnen het zelf ook weer gebruiken. Zij zullen op termijn namelijk geaggregeerde data uit de app kunnen halen over de reizigersstromen en dit helpt hen om de dienstregelingen en operatie van het vervoer verder te optimaliseren. “Het is een wisselwerking”, aldus Heydenrijk.

My-TRAC is in eerste instantie een reisadviesapp voor al het openbaar vervoer. De app moet zorgen voor een naadloze integratie van al die diensten en slimme verbindingen tussen alle vervoerders en aanbieders van Mobility as a Service. Een uitbreidingswens ligt er al, vertelt Heydenrijk. “Dit moet uiteindelijk een internationaal reisplatform worden, waar reizigers ook hun reis kunnen boeken en betalen.”

BusVision Congres 2018 banner

Hoor alles over deze app en hoe die te gebruiken is om het openbaar vervoer aantrekkelijker te maken tijdens het BusVision Congres, 11 oktober in Expo Houten.

Onderwerpen: , , , , ,

Auteur: Inge Jacobs

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.