‘Ondertunneling A2 in Maastricht grootste verkeersproject in tweeduizend jaar’

John Aarts wethouder mobiliteit Maastricht. Foto: gemeente Maastricht

Mobiliteit is geen onderwerp dat alleen in de landelijke en provinciale politiek behandeld wordt. Wethouders hebben vaak een duidelijke zienswijze op de bereikbaarheid en het vervoer van hun stad. Voorafgaand aan de gemeenteraadsverkiezingen op 21 maart delen verschillende wethouders hun visie op mobiliteit. Vandaag John Aarts, wethouder mobiliteit in Maastricht (VVD).

Het meest in het oog springende project van afgelopen periode noemt John Aarts de ondertunneling van de A2. Verkeer rijdt nu sinds een jaar niet meer door de stad, maar onder de stad – door de 2,3 kilometer lange Koning Willem Alexandertunnel. “Het is het grootste verkeerskundige project in Maastricht sinds de brug die tweeduizend jaar geleden Maastricht deed ontstaan”, zegt Aarts trots.

En wel om twee redenen is het groots: hij gaat onder een groot deel van de stad door én het is de eerste tunnel in Nederland die uit twee verdiepingen bestaat. 860 miljoen kostte het geheel.

Hard nodig

De tunnel was hard nodig, benadrukt Aarts. De snelweg scheidde stadsdeel Oost van de rest van de stad, sluipverkeer zorgde voor overlast, de luchtkwaliteit hobbelde achteruit en Maastricht zou op termijn onbereikbaar worden. Maar dit is dus allemaal verleden tijd. Onder de grond vindt het verkeer zijn weg. En boven de grond komt een ‘groene loper’: een strook met veel groen en met fiets- en voetpaden. Oost en de rest van de stad zijn veel beter met elkaar verbonden, zegt hij. De tijd dat fietsers en voetgangers bijvoorbeeld op maar vier plekken konden oversteken, is voorbij.

Er is nog een grappig feitje, zegt Aarts. “Ik was bij de totstandkoming van de plannen betrokken in 1998 én ik was bij de opening in 2016. Dat is zeer uitzonderlijk. Zulke projecten duren zo lang, dat redt normaal geen wethouder.” Bijna al die tijd was hij wethouder – slechts één periode van vier jaar niet.

Noorderbrug

Het tweede project dat hij wil noemen, is de renovatie van de Noorderbrug. “Op hele innovatieve wijze is een nieuw stuk brug op z’n plaats geschoven. Het was heel spectaculair: tienduizenden mensen zijn komen kijken.” De renovatie verbetert de bereikbaarheid flink, legt Aarts uit. Heel veel mensen moeten in het centrum zijn en nemen dan die brug. De opstoppingen werden alleen maar erger.

Komend jaar worden de puntjes op de i gezet, vertelt Aarts. De groene loper moet verder afgemaakt worden en rondom de brug moet nog het een en ander gebeuren. Er staat ook nog een heel ander project op de planning: de realisatie van de tram van Hasselt naar Maastricht. ”‘Het project loopt al langer, maar heeft wat tegenslagen gehad: het lukte technisch en financieel allemaal niet. Maar nu zijn we bezig met het aanpassen van het bestemmingsplan en lijkt het erop dat de tram er vóór 2024 is.”

De eindhalte moet aan de westzijde van de stad komen – een plek die veel bezoekers trekt en gaat trekken volgens Aarts. Er is een groot poppodium gerealiseerd en er komt een grote woonwinkel.

Lees ook de andere afleveringen van deze serie:
Mario Jacobs (GroenLinks, Tilburg): ‘We stellen asfalt niet meer centraal, maar de gebruiker’
Frits Huis (Leefbaar Almere, Almere): ‘Ik ben erg enthousiast over onze nieuwe metro-achtige busdienst’
Pieter Litjens, (VVD, Amsterdam): ‘We moeten flink investeren in openbaar vervoer’

Auteur: Jan Pieter Rottier

1 reactie op “‘Ondertunneling A2 in Maastricht grootste verkeersproject in tweeduizend jaar’”

Victor Bax|15.03.18|14:05

De tram Hasselt/Maastricht eindigt straks aan de “verkeerde” kant van de Maas, waar het station niet ligt. Er wordt/werd genoeg geld uitgetrokken voor de A2-tunnel door Maastricht. Voor duurzaam OV wordt mondjesmaat de knip opengetrokken. De Lijn zou hier ook wel wat eisen aan mogen stellen, lijkt me. Geef die tramlijn meer body door ‘m door te trekken het Limburgs land in. Het zou voor Maastricht als stad gewoon goed zijn, economisch, maar ook qua culturele centrumfunctie binnen die regio!