Nieuwe taxideeldienst actief in Amsterdam

ViaVan is een nieuwe taxideeldienst in Amsterdam.

De Amsterdamse taxisector heeft er sinds deze week een concurrent bij. Sinds deze week is het mogelijk om in de hoofdstad van de taxideeldienst ViaVan gebruik te maken. ViaVan mikt op het gat in de markt dat zij zien tussen taxi’s en openbaar vervoer.

ViaVan is een joint venture van Mercedes-Benz en Via, waarbij die eerste de voertuigen inbrengt en de tweede zijn autodeelplatform. Na Amsterdam moeten nog verschillende Europese steden volgen. De busjes worden bestuurd door professionele chauffeurs, zo belooft het bedrijf. Mensen die de app gebruiken worden gelinkt aan anderen die dezelfde kant op moeten, zodat de ritten kunnen worden gecombineerd.

Technologie

De nieuwe dienst is wellicht nog het beste te vergelijken met de deeltaxi’s van Abel. Deze dienst stopte onlangs met ritten rijden om zich volledig te kunnen richten op de vermarkting van de onderliggende technologie voor het combineren en delen van ritten. Omgekeerd wordt nu in Amsterdam de techniek gebruikt die Via ontwikkelde voor de markt in New York City.

Abel reed met auto’s die drie passagiers konden vervoeren. Aangezien ViaVan met busjes rijdt, kunnen er per rit ook meer mensen worden vervoerd en met elkaar gecombineerd. Binnen de centrumring van Amsterdam betaalt elke passagier een vaste ritprijs van 5 euro, al gaat daar in de eerste weken nog een lanceringskorting vanaf. Buiten die centrumzone hangt de ritprijs af van de afstand die wordt afgelegd en de tijd die dat kost.

Flexibeler

ViaVan denkt met zijn model in te spelen op het gat tussen openbaar vervoer enerzijds en taxi’s en autodeeldiensten anderzijds. Volgens het bedrijf is zin oplossing veel flexibeler dan openbaar vervoer en veel efficienter en milieuvriendelijker dan taxi’s, omdat er veel minder ritten nodig zijn om hetzelfde aantal mensen op hun bestemming te brengen. Tegelijk zouden de ritten zo worden gecombineerd dat een passagier net zo snel vervoerd wordt als met een reguliere taxi.

Onderwerpen: , ,

Auteur: Vincent Krabbendam

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.