Parkshuttle krijgt nieuwe voertuigen en gaat de openbare weg op

Bron: 2getthere

De ParkShuttle in de regio Rotterdam wordt de komende jaren flink uitgebouwd. Het wordt getransformeerd tot, zoals ontwikkelaar 2getthere het omschrijft, ’s werelds eerste zelfrijdende vervoerssysteem dat zonder bestuurder of steward op de openbare weg rijdt.

Vanaf 2019 moet de eerste fase van het nieuwe systeem operationeel zijn. Daarvoor hebben de gemeente Capelle aan den IJssel, De Verkeersonderneming en 2getthere afgelopen week een overeenkomst getekend.

Zes miljoen reizigers

De Parkshuttle tussen rijdt tussen metrostation Kralingse Zoom in Rotterdam en het Rivium in Capelle aan den IJssel. Dat doet het al sinds 1999 en daarmee is het eerste stedelijke autonome vervoersysteem in Nederland. Inmiddels hebben ruim zes miljoen reizigers gebruik gemaakt van het systeem.

De gemeente Capelle aan den IJssel en 2getthere spraken afgelopen februari al de ambitie uit om het systeem te vernieuwen en de route via bestaande openbare wegen uit te breiden. Nu is het plan concreter: 2getthere gaat zes nieuwe shuttlevoertuigen (GRT’s) leveren die circa 500 reizigers per uur per richting moeten gaan vervoeren.

Van Brienenoordbrug

Vanaf zomer 2019 zullen voertuigen op het huidige traject gaan rijden. Vanaf 2020 zal dit traject worden doorgetrokken over de openbare weg tot aan de Rotterdamse Van Brienenoordbrug, waar reizigers kunnen overstappen op de Waterbus.

De Waterbus verbindt Rotterdam weer met de Drechtsteden. De betrokken partijen verwachten dat door deze nieuwe verbinding het aantal dagelijkse ParkShuttle-reizigers met 20 procent toeneemt. Momenteel vervoert de ParkShuttle dagelijks meer dan 2.400 passagiers. De mogelijkheden om de route verder uit te breiden naar de Erasmus Universiteit worden verder onderzocht.

Wereldprimeur

Het doortrekken van het huidige traject is een wereldprimeur, benadrukt 2getthere. Nog nergens ter wereld rijden autonome voertuigen zonder steward (zogenaamde Level 4 voertuigen) over de openbare weg in gemengd verkeer.

Dat heeft flink wat voeten in de aarde: voor het eerst moeten er veel gelijkvloerse kruisingen met normaal verkeer en voetgangers veilig ingeregeld worden. Volgens Robbert Lohmann, commercieel directeur van 2getthere, is deze uitdaging nu realistisch door de combinatie van de ruimtelijke inrichting ter plekke en de stand van de techniek, waardoor de veiligheid voor overige weggebruikers optimaal kan worden gewaarborgd. Hij onderstreept dat dit systeem al in zijn derde generatie zit, en inmiddels al 20 jaar ervaring is opgedaan.

Experimenteerwet

Het nieuwe systeem zal tevens het eerste systeem zijn dat moet gaan voldoen aan de vergunningscriteria in de nog aan te nemen ‘Experimenteerwet zelfrijdende auto’. Deze wet regelt de vergunning die je nodig hebt om te mogen rijden zonder bestuurder. 2getthere verwacht dat de Tweede Kamer hier volgend jaar een positief besluit over neemt.

Lohmann: “Op dit moment bekijken we samen met de RDW wat daarvoor nodig is en op welke wijze we het best kunnen voldoen aan de strengste veiligheidseisen in deze wet. Alleen hieruit blijkt al hoezeer dit een pionier-project is.”

8,5 miljoen euro

Met de vernieuwde ParkShuttle is een investering gemoeid van 8,5 miljoen euro. Die zal voor de helft worden opgebracht door De Verkeersonderneming Rotterdam, het publiek-private partnerschap tussen de stad Rotterdam, de Metropoolregio Rotterdam Den Haag, het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat en het Havenbedrijf Rotterdam.

De investering maakt deel uit van de Marktplaats voor Infrastructuur, een initiatief waarbij publiek-private samenwerking op het gebied van infrastructuur wordt gestimuleerd. Daarnaast onderstreept het de ambitie van de Metropoolregio om een leidende rol te gaan spelen in de realisatie van autonoom vervoer.

Auteur: Jan Pieter Rottier

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.