OV-bedrijven presenteren ‘Nieuw spoorplan’

Arriva, Connexxion, Syntus en Veolia Transport hebben ‘Het Nieuwe Spoorplan’ aangeboden aan minister Schultz van Haegen van Infrastructuur en Milieu. Binnenkort neemt de minister een besluit of het hoofdrailnet wel of niet wordt aanbesteed. De vervoerders zien graag dat zowel de intercity’s als de regionetten worden aanbesteed.
De ov-bedrijven stellen een opbouw voor van het treinsysteem in Nederland vanuit de formules HSL, Intercity en Stoptrein.
– Het HSL Net voor de internationale reiziger: moet een wezenlijk onderdeel gaan vormen van het Europese HSL Net als hoofdas door Nederland, België en Frankrijk.
– Intercitynetten voor de lange afstandsreiziger: eenvoudig in te delen in 3 logische geografische Intercitynetten, Centraal, Noord+Oost en Zuid +separaat het HSL-net.
– Stoptrein voor de regionale reiziger: de formule Stoptreinen ontkoppelen van de Intercity’s en uit het hoofdrailnet halen. Regionale stoptreinen onderbrengen in volgende Regionetten: Net Noord Nederland (NNnet), Net Overijssel – Twente (OTnet), Net Gelderland (Gnet), Net Noord Holland (NHnet), Net Randstad (Rnet), Net Brabant (Bnet) en Net Limburg (LNet).
Volgens de ov-bedrijven kunnen de intercity’s in zijn geheel als een Intercitynet worden aanbesteed, maar ook in de vorm van drie logische geografische Intercitynetten; Centraal, Noord+Oost, Zuid en separaat het HSL-net. Elk afzonderlijk Regionet kan het beste daar waar mogelijk (qua fasering) meteen onderdeel uitmaken van een multimodale aanbesteding. Het Intercitynet Centraal kan het beste integraal in één geheel met het Randstad Regionet worden aanbesteed, vinden de bedrijven. Ze verwachten daarbij dat de zeer hoge opbrengsten uit de Intercitylijnen door de Rijksoverheid kunnen worden aangewend om een deel van de niet rendabele Stoptreinen te financieren.

Onderwerpen:

Auteur: Redactie

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.