‘Verkeerd inpakken lading groot gevaar voor verkeersveiligheid’

Snelweg A15 bij Rotterdam Zuid BEELD IenW/Tineke Dijkstra Fotografie
Ring Rotterdam Zuid A15 met veel verkeer, vrachtverkeer gaat over deze weg van de Rotterdamse havens en Maasvlakte richting het achterland en Duitsland. Zeer drukke…

Pallets vol goederen inpakken met folie gaat heel vaak verkeerd, en dat kan grote gevolgen voor de verkeersveiligheid hebben. Lading gaat schuiven en in een bocht glijdt alles uit de vrachtwagen, met alle risico’s van dien.

Dat stelt René van Glabbeek van XTOrange, een leverancier van verpakkingssystemen. Verkeerd inwikkelen leidt tot problemen, benadrukt hij. “4 procent van de lading komt beschadigd aan, hoor ik in de verzekeringswereld. Niet iedere situatie leidt tot een ongeval, maar toch. Als het mis gaat, gaat het goed mis. Als volle pallets eenmaal beginnen te schuiven, is er geen houden meer aan. Neemt een chauffeur een bocht, dan valt zijn lading over het kantelpunt en krijgt hij zijn truck nooit meer recht en valt ‘ie om.”

3 miljard

Het probleem zit ‘m in de manier waarop magazijnmedewerkers de folierol hanteren, zegt hij. “Het is volkomen oncontroleerbaar hoe ze dat doen. Bijna iedereen gebruikt wat we noemen de ‘vier vinger-methode’: je houdt twee vingers boven en twee vingers onder in de koker en rent als een gek achteruit om een pallet goederen. Zo moet een elastische band ontstaan.”

Hoe je die laag plastic aanbrengt, bepaalt uiteindelijk de sterkte. Maar als dat dus uit de losse pols gebeurt, ontstaan snel fouten, waarschuwt hij. Op bepaalde plekken kan bijvoorbeeld zomaar te weinig folie zitten.

Dit is nou eenmaal de universele methode, vertelt hij. Vroeger gebruikte men krimpzakken. Een grote zak werd over de lading getrokken, waarna een brander de boel passend maakte. Maar de zakken waren vaak te groot of te klein. Vandaar dat voor de folie-methode is gekozen, verklaart Van Glabbeek. “Vergis je niet, in Europa worden jaarlijks 3 miljard pallets handmatig gewikkeld.”

Onvoldoende handhavers

Controle is er nauwelijks, ervaart hij. “Natuurlijk is de veiligheid het belangrijkste doel om lading te zekeren. Maar het voorkomen van een boete is ook niet onbelangrijk. Het boete bedrag voor het foutief lading zekeren kan oplopen tot wel 2.200 euro. Iets wat je als transportondernemer of vervoerder wilt voorkomen. Alleen het lastige is de handhaving. De politie beschikt niet over voldoende handhavers om een grote hoeveelheid controles uit te voeren. Zo ontspringen heel veel transportbedrijven de dans.”

Van Glabbeek heeft zijn hoop gevestigd op Europese wetgeving die op 18 mei 2018 is ingegaan. Doel hiervan is schade en ongevallen als gevolg van verkeerde ladingszekering terug te dringen naar nul. Richtlijnen over kopschotten, wrijving en dus het zekeren met folie moeten daarvoor zorgen.

Nanofolie

Mede naar aanleiding van die nieuwe regels heeft Van Glabbeek zijn inpak-tool verbeterd. De basis een dispenser die het voor magazijnmedewerkers mogelijk maakt om folie gelijkmatig uit te rollen. Nieuw is de app, vertelt hij. “Hierin geef je aan hoe de pallet is opgebouwd en hoe zwaar die is. En vervolgens krijg je een roladvies. Dat is precies de hoeveelheid die ervoor zorgt dat de lading stabiel op de pallet staat.” Aan de app hangt een database met formules, legt hij uit. Uitgangspunt is die nieuwe EU-wetgeving.

Dit systeem maakt het niet alleen veiliger op de weg, het is ook ergonomischer voor de gebruiker, benadrukt hij. Hij kan namelijk gewoon vooruit lopen. Ook de duurzaamheid is volgens hem een belangrijk pluspunt. “We gebruiken een ander type plastic, nanofolie. Dat is een derde van de dikte van conventionele folie, maar veel sterker. In combinatie met het slim aanbrengen besparen we zo wel tot 70 procent plastic.”

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Auteur: Jan Pieter Rottier

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.