Noordelijke ingang Coentunnel gevaarlijkste stuk snelweg

Coentunnel. Foto: ANP / Lex van Lieshout
Coentunnel. Foto: ANP / Lex van Lieshout (eenmalig gebruik)

De noordelijke ingang van de Amsterdamse Coentunnel was in 2019 het gevaarlijkste stuk snelweg van het land. Op de kilometer asfalt tussen de aansluiting van de A8 tot aan het midden van de tunnel in de richting Den Haag vonden in een jaar tijd 63 aanrijdingen plaats. Dat blijkt uit cijfers van Stichting Incident Management Nederland.

Die 63 waren er zes meer dan op de A1 bij de afslag Ede, het wegvak dat de tweede plaats bezette. Het was ook een nieuw record, aldus het samenwerkingsverband van alarmcentrales met activiteiten op het gebied van de berging van personenvoertuigen. Niet eerder gebeurden er op één kilometer snelweg in een jaar tijd zoveel ongevallen.

Ook de noordelijke uitgang van de Coentunnel stond hoog genoteerd op de lijst van gevaarlijkste wegvakken in 2019. Op de eerste kilometer van de A8 in de richting Zaandam ging het 48 keer mis. Daarmee kwam dit stuk weg weg uit op plaats vier. Dat was veel hoger dan in 2018, toen hier achttien ongevallen plaatsvonden.

Asfalteren

Maarten Pels van Hoogwout Berging, de plaatselijke IMN-berger, schrijft de stijging in een verklaring toe aan het vele slechte weer. “We hebben hier vooral te maken met automobilisten die de bocht niet kunnen houden. Dat gebeurt vooral als het goed nat is. Wie dan geen goede banden heeft, komt in de vangrail terecht.”

Ook slijtage van het wegdek kan volgens Stichting IMN een rol spelen. In bochten staat het asfalt onder extra hoge druk. Het aantal ongevallen op het begin van de A8 vertoont al sinds 2013 (twee ongevallen) een stijgende lijn.

Iets vergelijkbaars deed zich eerder voor in de scherpe bocht van het Knooppunt De Stok bij Roosendaal. Ook daar nam het aantal ongevallen jaar in jaar uit toe tot een piek van 55 in 2015. Asfalteerwerkzaamheden in 2016 losten het probleem volgens Stichting IMN op. In dat jaar vond op de betrokken kilometer geen enkel ongeval plaats.

Gecompliceerd

Op wegvakken met een lengte van vijf kilometer was het geen Amsterdamse tunnel maar een Rotterdamse brug die de kroon spande. De A16 nabij de Brienenoordbrug komt drie keer voor op de lijst van gevaarlijkste wegvakken in die categorie.

Koploper was het traject tussen de afslag Capelle aan den IJssel en het Terbregseplein. Dit stuk weg bevat, in de woorden van de stichting, ‘een gecompliceerd weefvak’ en is al jaren een vaste waarde in deze ranglijst. Ook hier was sprake van een record met 119 ongevallen in een tijdsbestek van één jaar.

Auteur: Jan Pieter Rottier

2 reacties op “Noordelijke ingang Coentunnel gevaarlijkste stuk snelweg”

Martin Kroon|13.02.20|23:31

Belangrijker oorzaken dan tunnelfobie zijn wegontwerp en maximumsnelheid. Richting zuid is er een scherpe bocht met korte zichthoek/boogstraal, waar 100 km mag. Dat gaat fout als het nat is en er geremd wordt. Hier moet 70 of 80 de limiet worden.
In noordelijke richting volgt splitsing in 3 rijrichtingen binnen 10 seconden na de tunnel, tegen de RWS-regel in. Richting A8 is de limiet al 70, maar wie op winterbanden 100 rijdt en stevig remt als het nat is, vliegt eruit. Tijd voor een flitspaal!

R. H.|11.02.20|08:58

De ongelukken bij de Coentunnel hebben natuurlijk niets te maken met slechte banden. Er is nauwelijks een bocht daar voor de ingang. Er zijn zat bochtige snelwegtracé’s waar bijna niets gebeurt. Het lijkt me meer te maken hebben met de tunnel zelf. Mensen verminderen van nature hun snelheid in een tunnel en trekken daarna weer op, waardoor er dus voor of in de tunnel plotseling geremd moet worden.