Aantal strafpunten en rijvaardigheidstesten voor jonge bestuurders neemt toe

Het aantal beginnende automobilisten met strafpunten neemt steeds verder toe. Dat bevestigt het CBR aan persbureau ANP na berichtgeving van BNR. In 2016 werden 2733 strafpunten uitgedeeld, vorig jaar waren dat er 5470. Bij twee strafpunten moet een automobilist opnieuw een rijvaardigheidstest doen. Het aantal jonge chauffeurs dat deze proef moest doen, steeg van 117 in 2017 tot 150 afgelopen jaar. Dat is opmerkelijk. De regeling is niet erg effectief, bleek vorig jaar nog.

De beginnersregeling, zo heet het officieel. En hij bestaat zo’n 17 jaar nu. Iedereen die als 16- of 17-jarige een rijbewijs haalt, wordt de eerste zeven jaar aangemerkt als beginnende bestuurder. Vanaf 18 jaar geldt een periode van vijf jaar.

De beginnersregeling heeft de vorm van een puntenrijbewijs. Bepaalde ernstige verkeersovertredingen door beginnende bestuurders worden geregistreerd. Een voorwaarde voor registratie is dat de politie de overtreding zelf heeft geconstateerd. Alleen bij staandehouding kan de politie namelijk vaststellen wie de bestuurder is.

Pakkans

Vervolgens krijgt de bestuurder een punt toegekend. Bij een tweede veroordeling volgt een tweede punt. Hiervan wordt door de officier van justitie een mededeling gedaan aan het CBR. Op basis van de mededeling legt het CBR aan de beginnende bestuurder de verplichting op om mee te werken aan een onderzoek naar de rijvaardigheid.

De regeling is niet erg effectief, bleek vorig jaar uit een evaluatie in opdracht van de ministeries van Infrastructuur en Waterstaat en Justitie en Veiligheid. De pakkans is erg klein en áls deze bestuurders al worden aangehouden, heeft dit niet altijd consequenties vanwege slechte communicatie tussen instanties. Bovendien zijn automobilisten nauwelijks op de hoogte van de regeling, terwijl deze juist voor een schrikeffect moet zorgen.

Rechte eind

De verantwoordelijke ministers wilden de regeling toch in de lucht houden. Ze vinden het bestaan ervan ansich belangrijk. Ze lijken daarmee toch aan het rechte eind te hebben getrokken. In 2016 werden 2733 strafpunten uitgedeeld, vorig jaar waren dat er 5470. Het aantal jonge chauffeurs dat deze proef moest doen, steeg van 117 in 2017 tot 150 afgelopen jaar.

Het aantal tests dat het CBR afneemt, blijft achter bij de stijging. Volgens het rijvaardigheidsbureau komt dat doordat het een uitgebreide procedure is. “Wij lopen niet achter, alle termijnen die er voor staan worden gehaald”, zegt woordvoerster Irene Heldens tegen het ANP. “Veel tests worden niet in hetzelfde jaar al gedaan. De procedure duurt lang en er moet eerst betaald worden voor de proef mag worden afgenomen. Niet iedereen heeft zomaar 1000 euro liggen.”

Auteur: Jan Pieter Rottier

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.