‘Parkeersensoren absolute must in de auto’

Een kwart van de Nederlanders vindt parkeersensoren een absolute musthave in de auto. De helft ziet een autmatisch noodremsysteem als meest veilige toevoeging. Dat blijkt uit onderzoek van onderzoeksbureau Team Vier onder 1.019 respondenten in opdracht van verzekeraar AllSecur. Doel was in kaart brengen welke ADAS-systemen het meest worden gewaardeerd door Nederlandse automobilisten.

Parkeersensoren – die waarschuwen met een geluidssignaal wanneer een object te dichtbij komt tijdens het inparkeren – blijken veruit de meest populaire functie in de auto. 24% van de ondervraagden geeft aan dat zij niet zonder deze technologie zouden kunnen. Mannen blijken meer behoefte te hebben aan parkeerhulp dan vrouwen. 30 procent van de mannen zegt parkeersensoren een must te vinden, tegenover 18 procent van de vrouwen.

Onmisbaar

Naast de dagelijkse assistentie bij het inparkeren vinden Nederlandse automobilisten nog meer hulpjes onmisbaar onderweg. Op de tweede plek staat het automatisch noodremsysteem (15 procent), op de derde plek komt de parkeercamera (12 procent). Adaptive Cruise Control staat op de vierde plaats (11 procent).

De respondenten is ook gevraagd welk systeem ze het meest veilig vinden. Meer dan de helft (52 procent) noemt het automatisch noodremsysteem, dat waarschuwt of remt wanneer een aanrijding dreigt. Parkeersensoren staan met 14 procent op de tweede plaats, gevolgd door Adaptive Cruise Control met 12 procent op een derde plek.

Verkeersveiligheid

Verzekeraars als AllSecur willen graag dat dit soort systemen vaker en beter gebruikt gaan worden. Ze verhogen niet alleen de verkeersveiligheid, ze zorgen ook dat de kans op schade kleiner wordt. Dat vertelde ook Evert-Jeen van der Meer, hoofd automotive bij verzekeraar Aon, onlangs tegen deze VerkeersNet.

“Autoverzekeraars maken verlies – in heel Europa eigenlijk. Er komt te weinig premie binnen en er wordt teveel aan schade uitgekeerd.” En die ADAS-systemen, zegt hij, die kunnen het aantal schades wel eens doen dalen. Zo kan verzekeren weer interessant werk worden. Maar uiteindelijk is natuurlijk iedereen er bij gebaad. Minder schade is ook goed voor de portemonnee van de werkgever, werknemer én de overheid.

Meer weten over de ontwikkelingen op het gebied van ADAS? Laat u bijpraten op het ADAS-congres, dat georganiseerd wordt door onze zustersite Zelfrijdendvervoer.nl

Onderwerpen: ,

Auteur: Jan Pieter Rottier

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.