Merendeel van doden bij snelwegongelukken droeg geen gordel

60 procent van de dodelijke slachtoffers bij ongevallen op Belgische snelwegen droegen hun gordel niet. Te hoge snelheid speelde een rol in vier op de tien dodelijke ongevallen. Op– en afritten zijn bovendien de meest risicovolle plaatsen. Dit zijn de belangrijkste conclusies uit een nieuwe studie van het Belgische Vias institute.

Voor deze studie keken de onderzoekers naar 158 dodelijke ongevallen die tussen 2014 en 2015 plaatsvonden op Belgische autosnelwegen.

Van de dodelijke slachtoffers had 60 procent geen gordel om. Veel autogebruikers lijken laks. Ongeveer een derde van de bestuurders en passagiers die betrokken waren in een dodelijk ongeval droegen ook hun gordel niet: 35 procent van de bestuurders, 21 procent van de passagiers voorin en 52 procent van de passagiers achteraan.

Alcohol

Snelheid speelt een rol in bijna 40 procent van de dodelijke ongevallen. Alcohol speelde een rol in meer dan één op de tien gevallen. Wie te snel rijdt of teveel alcohol heeft, verliest vaak de controle over zijn of haar auto, zagen de onderzoekers.

Tien procent van de dodelijke ongelukken vond plaats op de op– of afrit; één op de vijf in de buurt ervan. In totaal gebeuren dus bijna 30 procent van de dodelijke ongevallen op of nabij een oprit of afrit.

Wegwerkzaamheden

Bij één op de acht dodelijke ongevallen waren er wegwerkzaamheden aan de gang. Dit cijfer stijgt de laatste jaren en ligt drie maal hoger dan in 2009. Bij eveneens één op de acht dodelijke ongevallen regende het.

Ongeveer een derde van de ongevallen gebeurde in duisternis, waarbij de openbare verlichting werkte. In één op de zes ongevallen was de verlichting uit. In het donker is het ongeluk vaak een botsing met een obstakel of andere weggebruiker.

Auteur: Jan Pieter Rottier

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.