Dubbeltje-parkeren maakt beetje verschil voor de winkeliers

Verschillende steden waaronder Amsterdam kennen zogenaamde 10 cent zones waar tegen dit goedkope tarief kort geparkeerd kan worden. Het achterliggende idee is dat mensen kort kunnen parkeren om bijvoorbeeld een boodschap te doen en daarna weer vertrekken. Onderzoek in Amsterdam wijst uit dat dit in de praktijk in bescheiden mate gebeurt.

Het belangrijkste effect op parkeren en verkeer is dat het de 10-centszones als positief worden ervaren door de ondernemers en bezoekers, aldus onderzoekbureau ECORYS. Het effect op het aantal parkeringen en daarmee op het aantal autoverkeersbewegingen en de uitstoot daarentegen is echter gering. Er is nauwelijks een verschil geconstateerd tussen het aantal parkeringen per parkeerplaats in de 10-centszones en de referentiestraten.

Het effect op de omzet is positief maar gering. 83 procent van de ondernemers geeft aan dat invoering van de zone geen positief effect heeft op de omzet. 16 procent van de ondernemers geeft aan een omzetstijging te hebben waargenomen, van die 16 procent geeft 76 procent aan dat dit te danken is aan de invoering van de 10-centzone. 33 procent van de ondernemers geeft aan een omzetdaling te verwerken te hebben gekregen. In de referentiestraten is bij 67 procent de omzet gedaald, 30 procent geeft aan geen verandering te hebben waargenomen. In verhouding tot de referentiestraten geven ondernemers in 10- centzones dus vaker aan dat sprake is van omzetstijging en minder vaak aan dat er sprake is van omzetdaling.

Verder geven veel responderende bewoners en ondernemers aan dat er veel oneigenlijk gebruik wordt gemaakt van de 10-centszones; bijvoorbeeld door personeel van winkels of bouwvakkers die in de 10-centszones parkeren. Dit wordt ondersteund door de parkeertelling waaruit blijkt dat circa 60% van de rond 10 uur in de 10-centszones geparkeerde auto’s langer aanwezig is dan de toegestane 1 uur.

Bezoekers per auto in 10-centszones geven in 39 % van de gevallen aan vaker te komen winkelen dan in 2008, in 2 % van de gevallen minder vaak en 59% geeft aan dat dit gelijk is gebleven. Een meerderheid van de responderende bewoners in de 10-centszones geeft aan nadelige effecten te ondervinden (57%) Men geeft onder meer aan dat minder bezoek komt en het moeilijker is voor bezoek om te parkeren.

Onderwerpen:

Auteur: Redactie

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.