Negen projecten

Ook Leiden wordt autoluw: knips, grotere fietsenstalling en ‘groene entree’

Leiden. Beeld ter illustratie.
Het gemeentehuis van Leiden. Foto: Shutterstock, Sina Ettmer Photography.

Bij veel gemeentes heerst de ambitie om de stad autoluwer in te richten. Zo ook in Leiden: daar wordt al een aantal jaar gewerkt aan de Agenda Autoluwe Binnenstad. De herinrichting van de weg Noordeinde, die maandag van start ging, is hier het meest recente voorbeeld van. “Met de herinrichting verbeteren we de verkeersveiligheid en verhogen we de kwaliteit van de openbare ruimte.”

Er komt een zogenoemde groene entree van en naar de Leidense binnenstad door middel van een ‘Parkplein’ ter hoogte van het Rembrandtpark als onderdeel van het Singelpark. Eerst worden er kabels en leidingen onder de weg vervangen, dan wordt de rest gedaan. De werkzaamheden duren naar verwachting tot begin 2025. Tot die tijd wordt het verkeer omgeleid.

Tegelijkertijd werkt de gemeente nog aan negen andere projecten voor de autoluwe binnenstad. Zo wordt de fietsenstalling aan de Hartebrugkerk vergroot. De huidige parkeerplaats is alleen open op zaterdag en heeft ruimte voor 85 fietsen. De nieuwe, grotere stalling is open op alle dagen van de week met “ruime” openingstijden. Ook moet eind dit jaar de Jan van Houtkade worden heringericht. Daar moet meer groen en nieuwe bestrating komen. “Daarnaast wil de gemeente minder parkeerplekken in de straat en de maximumsnelheid verlagen van 50 naar 30 kilometer per uur.”

Afsluitingen en vergroening

Een aantal projecten zijn al klaar. Het gaat dan bijvoorbeeld om de Langebrug, de Oude Rijn en het noordelijk deel van het Steenschuur, die straten zijn allen afgesloten voor autoverkeer. Bij de Langebrug handhaaft de gemeente met kentekencamera’s. Het Havenplein en Havenhoofd zijn vergroend. Bij die laatste locatie is 80 m2 groen toegevoegd. Naast de werkzaamheden, heeft de gemeente ook een verkeersonderzoek uitgevoerd. Daarbij is gekeken naar een mogelijke afsluiting voor autoverkeer op de Rijnzichtbrug en de Turfmarkt.

“Op dit moment is er nog niet voor iedereen ontspanning in de buurt van de woning, en zijn de straten niet voor iedereen voldoende toegankelijk”, schrijft wethouder Ashley North (Klimaat, Mobiliteit en Financiën) over de plannen. “We willen dat de openbare ruimte er is voor iedereen, juist ook in de smalle straten van de historische binnenstad. In de binnenstad hebben we de afgelopen decennia steeds een groot deel van de openbare ruimte bestemd voor geparkeerde en rijdende auto’s.” De komende jaren wil de gemeente de stad meer inrichten voor fietsers, voetgangers en het ov. De rol van de auto moet een stuk kleiner worden.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Onderwerpen: ,

Auteur: Laura Houtenbrink