Onderzoek CE Delft

Dit zijn de tien beste manieren om deelmobiliteit te stimuleren

Deelauto van Greenwheels
De onderzoekers keken naar een aantal criteria, waaronder het effect op voertuiggebruik, de haalbaarheid en het effect op de brede welvaart. Foto: Shutterstock, Bjoern Wylezich

De meest effectieve manier om deelmobiliteit te stimuleren, is als overheden zelf openbare deelauto’s gaan gebruiken. Dat blijkt uit een recent gepubliceerd rapport van CE Delft. Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat (IenW) had de onderzoeksorganisatie gevraagd een top tien op te stellen van beste instrumenten om deelmobiliteit te stimuleren. Het uitbreiden van hubs staat op de plek twee.

“Vooral in nieuwbouwwijken is het effectief om deelmobiliteitshubs te realiseren, zeker in combinatie met een lage parkeernorm”, zo schrijven de onderzoekers. “Dit kan ervoor zorgen dat mensen die verhuizen naar een dergelijke wijk sneller overwegen hun auto weg te doen of geen auto aan te schaffen omdat deelvoertuigen goed beschikbaar zijn en het parkeren van de privĂ©auto onaantrekkelijk wordt gemaakt.”

Wel waarschuwen de onderzoekers dat het instellen van hubs voor deelscooters en deelfietsen ook nadelig kunnen werken. “Als een gemeente alleen nog maar parkeren in hubs toestaat, kan dit juist het gebruiksgemak verminderen.”

Overheden gebruiken deelauto’s

De meest effectieve maatregel, dat overheden zelf openbare deelauto’s gaan gebruiken in plaats van een andere vorm van carsharing, zorgt ervoor dat aanbieders extra deelauto’s zullen plaatsen. “Die zullen tijdens werktijden alleen gebruikt worden door overheidsmedewerkers, maar na werktijd en in het weekend door anderen. Dit leidt tot een kleiner totaal wagenpark, wat allerlei positieve effecten op de brede welvaart heeft.”

De derde beste maatregel bestaat uit fiscale voordelen voor bedrijven die deelmobiliteit faciliteren. Fiscale voordelen kunnen op meerdere manieren worden vormgegeven, maar in het onderzoek wordt bedoeld dat een verlaagd tarief geldt voor privĂ©deelautogebruik voor werknemers door fiscale voordelen. “Zakelijke leaserijders kunnen kosten besparen door gebruik te maken van deelauto’s voor privĂ©kilometers.” Deze maatregel heeft samen met het gebruik van deelauto’s door overheden het grootste effect op het privĂ©autobezit. Samen zorgen de maatregelen voor een afname van ongeveer 12.500 privĂ©auto’s.

Het afschaffen van btw op deelmobiliteitsdiensten is de volgende op de lijst. Het afschaffen van het btw-tarief op deelmobiliteitsdiensten zorgt ervoor dat de prijs die gebruikers moeten betalen voor deelmobiliteit lager wordt, doordat er geen btw van 21 procent betaald hoeft te worden. Dit maakt deelmobiliteit aantrekkelijker voor een grotere groep gebruikers.

MaaS-apps

Als vijfde meest effectieve maatregel volgt digitale integratie. “Deelmobiliteit kan worden opgenomen in overige apps, zoals MaaS-apps. Dit vergroot de zichtbaarheid en het gemak dat mensen ervaren bij het gebruiken van deelmobiliteit”, zo leggen de onderzoekers uit.

De laatste vijf maatregelen zijn (van meest effectief naar minst): het meenemen van deelmobiliteit in ov-concesies, dat gebruikers een deelmobiliteitsabonnement of -tegoed krijgen bij het inruilen van hun eigen auto, dat overheden aanbieders tegemoet komen in hun leasekosten, dat het parkeervergunningstarief van een deelauto even duur is als die van bewoners en een deelmobiliteitscampagne.

De onderzoekers hebben bij het maken van de lijst gekeken naar een aantal criteria, waaronder het effect op voertuiggebruik, de haalbaarheid, het effect op de brede welvaart en de mate waarin het instrument leidt tot een toename in het aantal gebruikers of voertuigen.

U las zojuist Ă©Ă©n van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Auteur: Laura Houtenbrink