weinig uitzonderingen

Uitzonderingen betaald parkeren Utrecht alleen voor zorg en onderwijs

Beeld: wethouder Lot van Hooijdonk
Volgens wethouder Lot van Hooijdonk is de invoer van betaald parkeren zoals naar de tandarts gaan: niemand heeft er zin in, maar het moet toch Gemeente Utrecht, Bas van Setten

Als het aan wethouder Lot van Hooijdonk ligt komen er weinig uitzonderingen voor het betaald parkeren in Utrecht. Zorgprofessionals die bij inwoners aan huis komen krijgen korting. Leraren die ver weg wonen krijgen mogelijk een parkeervergunning.

Dat blijkt uit raadsdocumenten en informatie op de gemeentelijke website. Het Utrechtse gemeentebestuur wil dat er uiteindelijk in de gehele stad betaald wordt voor parkeren. Dat plan stuit al een tijd op verzet van oppositiepartijen, politiemensen en zorgorganisaties.

Toch houdt de wethouder voet bij stuk. “Niemand vindt belasting betalen leuk en toch vinden wij het verstandig om betaald parkeren in te voeren. Net zoals het verstandig is om regelmatig naar de tandarts te gaan”, zo zei de wethouder tijdens de commissievergadering, volgens het AD.

“De gemeente heeft al verschillende (bijzondere) parkeervergunningen. Zo zijn er, naast parkeervergunningen voor bewoners en bedrijven, vergunningen voor mantelzorg, wijkverpleging en kraamzorg, voor terminale zorg en voor huisartsen en verloskundigen”, zo staat er in het raadsvoorstel. “De gratis gehandicaptenparkeervergunning is gekoppeld aan de gehandicaptenparkeerkaart. En we werken samen met schoolbesturen aan een parkeervergunning voor leraren die ver weg wonen”, zo vervolgt het gemeentebestuur.

Daarnaast onderzoekt het college hoe zij U-pashouders, mensen met een laag inkomen, tegemoet kan komen in de parkeerkosten. Hoe dat er precies uit komt te zien is echter nog niet duidelijk.

Parkeerreferendum

Het parkeerplan van de gemeente Utrecht is al een tijd voer voor discussie. De VVD-fractie verzet zich al tijden tegen het plan, en vindt dat er een draagvlakmeting uitgevoerd had moeten worden. De partij wil eigenlijk het liefst dat er een parkeerreferendum gehouden wordt, net zoals in Haarlem en Amersfoort en dat het plan niet doorgaat.

Uit een juridische toets bleek echter dat de gemeente geen draagvlakmeting hoeft te doen omdat er sprake is van “gebiedsoverstijgend belang”. “Betaald parkeren draagt bij aan het verminderen van rijdende en stilstaande auto’s, voor een betere kwaliteit van de openbare ruimte en de bereikbaarheid van de stad. Voor deze doelen is een draagvlakmeting niet nodig”, zo onderbouwde het college het besluit in een raadsbrief.

De gemeenteraad debatteert op 25 april over het plan, aldus de woordvoerder. Dat is een kleine maand later dan gepland wegens een volle agenda.

Lees ook:

Onderwerpen: ,

Auteur: Laura Houtenbrink