BBB: ‘Stikstofwet aan de kant om weer 130 te kunnen rijden’
Demissionair stikstofminister Christianne van der Wal (VVD) noemde het “zo goed als onmogelijk”, maar bij de BBB leeft nog altijd de wens om de maximumsnelheid op de snelweg op te voeren naar 130 kilometer per uur. “Maar dan moet eerst de stikstofwet aan de kant”, stelt de partij.
Het AD berichtte deze week dat de vier formerende partijen PVV, VVD, NSC en BBB informatie hebben opgevraagd of de maximumsnelheid weer naar 130 kilometer per uur verhoogd kan worden. Een wens die bij in ieder geval PVV en BBB nog springlevend is.
Nihil
Hoewel de partijen geen inhoudelijke mededelingen doen over de tafelrondes tijdens het formatieproces, is duidelijk dat ‘terug naar 130 op de snelweg’ al de hele week onderwerp is van gesprek. Volgens berichtgeving van het televisieprogramma Hart van Nederland is het onderwerp, na kritiek van minister Van der Wal over hogere uitstoot en neerslag van stikstof, inmiddels alweer in de ijskast gezet.
BBB-Kamerlid Henk Vermeer beweert echter het tegenovergestelde. “Wat mij betreft niet”, zegt hij tegen Mobiliteit.nl. “De stikstofwet moet aan de kant, zoals wij al vier jaar zeggen en waar we een initiatiefnota voor opgesteld hebben”, aldus de BBB-onderhandelaar, die wijst op het verkiezingsprogramma van zijn eigen partij. Daarin staat dat een stikstofreductie door de snelheidsbeperking nagenoeg nihil is en de maximumsnelheid wat de partij betreft weer naar 130 kilometer per uur moet.
Radiostilte
De PVV, een andere voorstander, heeft nog wildere plannen als het aankomt op een verhoging van de maximumsnelheid op de snelweg. Als het aan de partij van Geert Wilders ligt, dan mag er nog wel een schepje bovenop en rijden we straks niet 130, maar maximaal 140 kilometer per uur.
De PVV wil echter niet reageren op de uitspraken van BBB. PVV-Kamerlid Hidde Heutink beroept zich tegenover deze site op “radiostilte” en wil geen mededelingen doen over “dingen die op de formatietafel liggen”, maar bevestigt dat zijn partij nog steeds achter het verkiezingsprogramma staat. “Je weet alleen nooit wat je daarvan in een onderhandeling kunt realiseren”, zegt Heutink.
Mobiliteit.nl heeft ook de VVD en NSC om een reactie gevraagd, maar deze partijen laten voorlopig niets los over inhoudelijke onderwerpen die ter sprake komen aan de onderhandelingstafel.
U las zojuist één van de gratis premium artikelen
Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding
Bent u al abonnee?