Noord-Holland pareert kritiek Statenleden op rol bij renovatie aan A7
De provincie Noord-Holland is wel degelijk actief betrokken (geweest) bij het zoveel mogelijk voorkomen van overlast bij de grootschalige renovatie van de brug in de snelweg A7 bij Purmerend. In een ingelast debat in Provinciale Staten hekelden meerdere fracties de in hun ogen te afwachtende rol van het provinciebestuur. Gedeputeerde Jeroen Olthof (mobiliteit, PvdA) herkent zich niet in die kritiek. “We zitten absoluut niet stil.”
Omdat de A7 een rijksweg is, is de rol van de provincie beperkt. Maar het provinciebestuur voelt zich wel verantwoordelijk, aldus Olthof. De zorgen over reistijdvertraging en toegankelijkheid van zorg, onderwijs en kinderopvang zijn volgens hem terecht. De gedeputeerde beloofde contact op te nemen met gemeenten in verband met ontheffingen voor mensen met sociale beroepen om de zorgen die hierover in de Staten leven over te brengen.
De provincie heeft meerdere wegen afgesloten om sluipverkeer te voorkomen en monitort de verkeersstromen op provinciale wegen. “We zaten vroegtijdig aan tafel met Rijkswaterstaat, de NS en de vervoerregio Amsterdam om mee te denken en de overlast te beperken.”
Olthof heeft gepleit voor meer treinen. “De NS is bereid op te schalen als blijkt dat er onvoldoende capaciteit is.” Hij is teleurgesteld dat vervoerbedrijf EBS niet meer bussen laat rijden in Zaanstreek/Waterland. EBS heeft te kampen met materieeltekort en chauffeurs.
De gedeputeerde beloofde dat lessen die uit een evaluatie worden getrokken, zullen worden toegepast als de vijf maanden durende gedeeltelijke afsluiting van de A7 is afgerond. De kwestie van compensatie voor gedupeerde (transport)ondernemers is een zaak van Rijkswaterstaat, aldus Olthof.
De verkeersdrukte door het werk aan de brug in de A7 viel maandagochtend overigens mee, meldden de ANWB en Rijkswaterstaat. De renovatie neemt zo’n vijf maanden in beslag.