Beveiligingssysteem Haagse tram halveert aantal ongelukken
Het systeem dat trambestuurders van HTM waarschuwt en zelf mogelijk ingrijpt, resulteert in een halvering van het aantal ongelukken in Den Haag. Het waarschuwingssysteem maakt gebruik van dezelfde technologieën als die in auto’s. Toch was de implementatie niet gemakkelijk. “Voor het project in Den Haag hebben we meer dan 100 kilometer afgelegd en uren aan videobeelden bekeken”, zegt projectmanager Rocío Gálvez Castillo van Bosch Engineering.
Ongelukken met trams gebeuren vrij snel. Voetgangers steken vaak nog op het laatste moment over, fietsers rijden over de tramrails en auto’s zijn ook te vinden op de trambaan. Het rijhulpsysteem stelt de tram in staat om in dergelijke situaties re reageren en op tijd te remmen. Op die manier wordt actief voorkomen dat er ongelukken gebeuren.
“Auto’s zijn als computers op wielen, terwijl veel trams nog analoog rondrijden”, begint Gálvez Castillo te vertellen. “Trams zijn veel groter, zwaarder en hebben een langere remweg; de omstandigheden zijn totaal anders.” De zoektocht om de trams uit te rusten met het rijhulpsysteem had dan ook veel voeten in de aarde.
Mist, regen en duisternis
Het belangrijkste verschil met het systeem in auto’s is dat de software objecten op de rails detecteert en tijdig reageert. Drie componenten werken daar in samen: een multifunctionele camera, een radarsensor en de besturingseenheid. De camera is aan de voorkant van de tram gemonteerd. Deze detecteert objecten zoals voertuigen, fietsers of voetgangers. De radarsensor geeft extra informatie aan de camerabeelden en detecteert obstakels. “Zelfs de moeilijke omstandigheden zoals mist, regen en duisternis”, zegt Gálvez Castillo.
De radarsensor vergelijkt de informatie van de camera en controleert deze en vergelijkt het met de snelheid en afstand tot de tram. De besturingseenheid brengt deze informatie samen en grijpt in waar mogelijk. “Als er een obstakel wordt gedetecteerd, waarschuwt het systeem de bestuurder visueel en akoestisch – en in geval van nood remt het toestel automatisch.”
Videobeelden bekijken
In Den Haag is het systeem na uitvoerig testen, succesvol ingevoerd. “De automotive collega’s kunnen hun software integreren in een testvoertuig en zo de weg op gaan, terwijl wij samen met de respectievelijke ov-autoriteiten een tramdepot moeten zoeken. Vervolgens zetten we een testomgeving op en kijken we hoe het systeem reageert op obstakels.”
“We passen het systeem voor elke stad en elk trammodel individueel aan. Wanneer we de technologie in een nieuwe stad implementeren, leggen we eerst de routes vast met de camera en analyseren we ze. Voor het project in Den Haag hebben we meer dan 100 kilometer afgelegd en uren aan videobeelden bekeken. Daarbij vroegen we ons af: waarom werd een waarschuwing geactiveerd? Was het echt een obstakel of was het vals alarm?”
Ongelukken gehalveerd
Bosch Engineering meldt dat het aantal tramongevallen in Den Haag is gehalveerd. Ook in andere landen is het systeem een succes, zegt Heiko Mangold, projectleider rail technologie bij Bosch Engineering. “Sinds 2017 wordt het TFCW-systeem (tram forward collision warning) van Bosch Engineering gebruikt voor passagiersvervoer. Na de installatie van het systeem in een Duitse stad daalde het aantal tramongevallen bijvoorbeeld met meer dan 40%, hoewel het aantal trams in bedrijf toenam. Momenteel zijn ongeveer 1.200 TFCW-systemen geïnstalleerd in trams in Europa, Australië en Noord-Amerika.”
Het systeem blijft zich de komende jaren ontwikkelen. “Momenteel waarschuwt ons systeem voor frontale aanrijdingen, in de toekomst kunnen we die misschien ook aan de zijkant of achteraan voorkomen”, zegt Gálvez Castillo. “Als je er verder over nadenkt, zullen trams zich op een gegeven moment met behulp van rijhulpsystemen zelf in het depot parkeren, extra wagons aankoppelen of andere manoeuvres semi-autonoom uitvoeren.”
Lees ook:
U las zojuist één van de gratis premium artikelen
Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding
Bent u al abonnee?