Crashtests

Virtuele crash dummy moet auto ook voor vrouwen veilig maken

Virtuele crash dummy moet auto ook voor vrouwen veilig maken
Virtuele crash dummy moet auto ook voor vrouwen veilig maken. Foto: Wikipedia

Met de virtuele crash dummy Human Body Model wordt het eindelijk mogelijk de veiligheid van vrouwelijke auto-inzittenden te onderzoeken. Omdat er nooit serieus rekening is gehouden met het verschil in lichaamsbouw tussen vrouwen en mannen, hebben vrouwen een aanzienlijk hogere kans hebben op letsel of overlijden bij een ongeval. 

Al sinds de jaren zeventig worden fysieke crash test dummies gebruikt om botsproeven mee uit te voeren. Dit zijn dummies met een lengte van 1,75 meter en een gewicht van 77 kilogram: het postuur van een gemiddelde man.

Het EU-consortium VIRTUAL, bestaande uit onderzoeksinstituten, universiteiten en verzekeringsmaatschappijen en partijen uit de automotivebranche, is verantwoordelijk voor de ontwikkeling van de virtuele crash dummy. Astrid Linder, projectleider van het VIRTUAL-project: “De huidige EU-regelgeving schrijft nog steeds voor dat botsproeven moeten worden gedaan met dummies die zijn gebaseerd op een man van gemiddelde lengte en gewicht. Voor een vrouwelijke dummy heeft men simpelweg een mannelijke pop verkleind. Hoewel een vrouwenlichaam op wezenlijke punten anders is dan dat van een man, wordt hier dus geen rekening mee gehouden,” zegt Linder. “Ofwel: de veiligheid van auto’s is niet op vrouwelijke inzittenden afgestemd. De Human Body Model moet die achterstand wegnemen.”

De virtuele crash dummy wordt via een open source platform vrij beschikbaar gesteld aan de auto-industrie en de onderzoekswereld, die zich met veiligheidstesten van auto’s bezighouden. De fysieke eigenschappen van het Human Body Model kunnen daarin volledig worden aangepast, afhankelijk van de virtuele botsproef die ze willen uitvoeren.

Lees ook:

Auteur: Marloes Kanselaar

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.