Ways2Go brengt mensen op ideeën voor nieuw reisgedrag

Waarwerkjij_campagne Verkeersonderneming
Bron: De Verkeersonderneming

Hoe laat je mensen structureel slimmer en duurzamer reizen? Een duidelijke reizigerssegmentatie en de voordelen concreet en praktisch maken – dat zijn de mechanismen in de campagnes van Ways2go. “We willen alle doelgroepen aanspreken. Hoe dichter we bij de reiziger komen, hoe beter het is”, aldus Jan Breugem, programmamanager bij Bereikbaar Haaglanden en Rijnland.

Ways2go is een campagne van De Verkeersonderneming en Bereikbaar Haaglanden en Rijnland, waarbij duurzaam reizen centraal staat. De campagne heeft drie doelen: informeren, stimuleren en uiteindelijk in de actiestand zetten. Deze campagnes bereiken werkgevers en logistieke bedrijven, maar veel zijn juist ook op de gewone reiziger gericht. “Het gaat erom dat jij en ik ideeën opdoen om een keer iets anders te proberen.”

Vier karakters

Het is niet eenvoudig om de individuele reiziger zover te krijgen zijn gedrag te veranderen – vooral niet als het gaat om de diverse doelgroepen in deze regio. Voor de doelgroepen hier werd daarom al snel duidelijk dat algemene campagnes niet iedereen zouden bereiken. Als oplossing werkt Ways2go met vier duidelijke karakters; typetjes die de verschillende doelgroepen in de regio kunnen aanspreken.

Het gaat om Emma, Daan, Nora en Otto, die de verschillende doelgroepen in de regio aanspreken. Deze vier behoren tot een andere leeftijdsgroep, met een andere etniciteit en culturele achtergrond én vaak een ander reisdoel. “Een jonge meid voelt zich niet aangesproken door de man van middelbare leeftijd die voor zijn werkt reist”, licht Breugem toe. “In deze vier karakters kan vrijwel iedereen zich herkennen.”

Voor campagnes wordt de aankleding en uitstraling van de karakters passend gemaakt bij het doel van de actie, zoals het uitrusten van een karakter met een bouwhelm of geel hesje bij werkzaamheden. Breugem: “Het gaat erom dat we elke doelgroep weten aan te spreken met deze karakters. Bij werkzaamheden gebruiken we een andere manier om mensen te bereiken dan bij een actie om eens een deelscooter te proberen.”

Eenheid in boodschappen

Ways2go is ontstaan in 2019. Eerder hadden De Verkeersonderneming en Bereikbaar Haaglanden en Rijnland hun eigen campagnes die op dit moment allebei aan vernieuwing toe waren. Daarnaast vonden de provincie Zuid-Holland en de Metropoolregio Rotterdam Den Haag het belangrijk om meer eenheid aan te brengen in de boodschappen richting de inwoners en reizigers in de regio. Dit leidde tot Ways2go.

In deze campagne staat het slimmer en duurzaam reizen voorop. De individuele reiziger wordt bijvoorbeeld aangemoedigd om vaker de fiets te pakken of om eens een elektrische deelscooter uit te proberen. Aan een probeeractie voor een elektrische deelscooter van vorig jaar deden 4.000 mensen mee. Het is verder aan Ways2go om reizigers te informeren over bijvoorbeeld langdurige wegwerkzaamheden. “Zelfs als we reizigers informeren over wegwerkzaamheden, proberen we het gedrag structureel te veranderen”, legt de programmamanager uit.

De site had sinds begin dit jaar ruim 55.000 mensen bezoekers. Op social media werden nog eens honderdduizenden mensen bereikt. De meest bezochte pagina’s zijn met name die gericht zijn op de probeeracties en de leukste fietsroutes in Zuid-Holland. Daarnaast heeft Ways2go ook aanpakken en pagina’s op de site die zijn gericht op logistiek en werkgevers. “Het toont dat we veel mensen weten aan te spreken”, vertelt Breugem.

Hybride werken

Een van de nieuwste acties is ‘Waar werk jij’, die zich richt op het meer hybride werken. Die is ingegeven voor de terugkerende drukte op wegen tijdens de spitsuren. Met een gerichte actie naar werkgevers én werknemers, wil Ways2go meer mensen overhalen thuis te werken of op andere momenten op pad te gaan.

Breugem geeft toe dat de coronacrisis een fikse impuls heeft gegeven aan het werken op afstand, want tot voor kort had slechts een beperkt aantal werkgevers hier oren naar. Onder de druk van de crisis is het nu gelukt, maar: “We moeten voorkomen dat de pendule helemaal terugslaat. Het is de kunst dat we het maximale doen om het goede van corona te laten beklijven.”

Moment voor gedragsverandering

Met onder andere een postcodescan, een zelfmotivatieworkshop en een e-learning thuiswerken probeert de nieuwe actie medewerkers over te halen het gedrag structureel te veranderen. De campagne doet dus een sterk beroep op werknemers zelf. Op de website staan enkele kant-en-klare teksten die werknemers kunnen gebruiken om bijvoorbeeld hierover in overleg te treden met de baas. Breugem: “We willen het gesprek stimuleren, omdat dit hét moment is voor de gedragsverandering.”

Bedrijven die al een stap hebben gezet richting meer thuiswerken, kunnen tijdens deze actie een extra steuntje in de rug krijgen. Er zijn namelijk awards bedacht: door enkele vragen in te vullen kunnen de werknemers zien of hun bedrijf in aanmerking komt voor de bronzen, zilveren of gouden Ways2go Waar werk jij-award.

Concrete oplossingen

Deze campagne sluit aan bij de gesprekken die de projectleiders toch al hebben met werkgevers in de regio over bijvoorbeeld thuiswerken. Breugem: “Zij proberen zo veel mogelijk in gesprek te gaan met bedrijven en te praten over manieren waarop het vervoer slimmer en duurzamer kan. “Die projectleiders zoeken naar de haakjes. Is dat duurzaamheid, kostenbesparing of bijvoorbeeld het oplossen van een bereikbaarheidsprobleem?”

Een belangrijk voordeel van Ways2go is volgens Breugem de kennis van de regio en de bedrijven, wat leidt tot praktische en concrete campagnes en oplossingen. “Wij zitten hier zo dicht mogelijk op de reiziger en de feitelijke problematiek. Dat is zo bij de werkgever, in de wijk en zeker ook bij de individuele reiziger. Dat is onze kracht”, denkt de programmamanager.

Portret Jan Breugem

Auteur: Inge Jacobs

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.