Hoe start-ups en overheden samen bereikbaarheid verbeteren

Cargoroo BEELD Cargoroo
Cargoroo BEELD Cargoroo

De derde editie van Mobility Lab nadert z’n ontknoping. 14 november is de slotbijeenkomst van het project dat start-ups en overheden en het bedrijfsleven met elkaar verbindt. De oogst van het initiatief van onder meer De Verkeersonderneming en Zuidoost-Brabant Slim Bereikbaar: zeker twaalf start-ups gaan pilotten.

Trots, er is geen ander woord dat beter beschrijft hoe projectleider Tjarda Voorneman zich voelt. Er doen zoveel mooie beginnende bedrijven mee met deze derde editie. “Eerlijk gezegd waren we een beetje bang dat we de vijver al zo’n beetje leeggevist hadden. Maar niets bleek minder waar. We kregen veel meer aanmeldingen binnen en ook nog eens kwalitatief hele goede. Daar waren we heel blij mee.”

Innovatieve technologie

Leuke voorbeelden? “Dat is heel persoonlijk hoor. Maar ik ben heel enthousiast over Cargoroo. Niet alleen omdat hun e-deelbakfietsen mooi zijn, maar ook hoe ze het doen als bedrijf. Het team is zo enthousiast, echt een schoolvoorbeeld. Daarnaast ben ik heel erg fan van Fesla, een speciale tegel die, via de fietsenstandaard, een e-bike kan opladen. Deelfietsen kunnen hiermee uitgerust worden. Dit is een voorbeeld van innovatieve technologie.”

Cargoroo en Fesla zijn twee van de maar liefst zeventig start-ups die zich aanmeldden bij de organisatie. Mobility Lab is drie jaar geleden bedacht door De Verkeersonderneming, een samenwerkingsverband van Rijkswaterstaat, de gemeente Rotterdam, Metropoolregio Rotterdam Den Haag en het Havenbedrijf Rotterdam. Inmiddels hebben SmartwayZ.NL, Zuidoost-Brabant Slim Bereikbaar en gemeente Den Haag zich aangesloten bij dit initiatief. Onder het motto ‘Niet lullen maar testen’ willen zij start-ups die producten ontwikkelen op het snijvlak van duurzaamheid en bereikbaarheid koppelen aan overheden en bedrijven.

Selectiedag

Deze derde editie van Mobility Lab had een andere insteek dan de voorgaande. Waar de eerste jaren direct gezocht werd naar start-ups, is nu eerst gekeken naar welke mobiliteitsuitdagingen er in de regio’s liggen. Veertig bedrijven en overheden legden concrete ‘challenges’ op tafel. Bijvoorbeeld: hoe kun je het gebruik van fietsparkeerplekken goed in kaart brengen? En hoe kun je laadpunten het beste integreren in de openbare ruimte.

Tekst gaat verder onder de foto

Een elektrische step van Bird. FOTO BIRD

Niet alle zeventig aanmelders konden door. “Met een kerngroep hebben we een voorselectie gemaakt van 25 partijen”, zegt Voorneman. “We hebben vooral gekeken waar onze achterban naar op zoek was en of de start-ups wel in de juiste fase zitten: dat ze klaar zijn voor het testen van hun technologie in de praktijk.”

Deze 25, vertelt ze, werden uitgenodigd voor een selectiedag, ergens halverwege maart. Daar waren ook dertig potentiële klanten: gemeentes, provincies en bedrijven. Door middel van speeddates, korte kennismakingsgesprekjes, kon iedereen op zoek naar een match. Een jury bepaalde vervolgens welke veertien door mochten naar de volgende ronde.

Verkeer tellen

In deze lijst stond Bird, dat elektrische deelsteps aanbiedt op ritbasis. DEEL, dat ook een plekje bemachtigde, faciliteert groepen bewoners bij het oprichten van een coöperatie om auto’s te delen. Nog twee voorbeelden van startende bedrijven die het gehaald hebben: Mobility Sensing levert een pod met sensoren die het verkeer tellen, de temperatuur van het wegdek meten en meten of het wegdek droog, nat of gestrooid is. Peazy maakt met behulp van data uit parkeermeters, scanauto’s en parkeerapps voorspellingen en simuleert de impact van veranderingen in het beleid.

Ik verwacht hele gave resultaten

De veertien geselecteerde start-ups gingen de afgelopen maanden aan de slag om hun product of dienst in de praktijk te testen en investeerders aan te trekken. Hoe dat gegaan is, dat wordt donderdagmiddag 14 november duidelijk. Die dag delen huidige én oud-deelnemers en -investeerders hun ‘lessons learned’. De Rotterdamse wethouder Judith Bokhove komt vertellen waarom je als gemeente zou instappen op het moment dat een product of dienst zich nog niet bewezen heeft.

Vijftig bakfietsen

Voorneman wil al wel een tipje van de sluier lichten. “Twee bedrijven hebben uiteindelijk helaas geen launching customer kunnen vinden via Mobility Lab. Een start-up besloot om voorlopig vanuit hun moederland Singapore te gaan opereren. De ander is Bird. Een beetje een vreemde eend in de bijt. Die zijn wereldwijd hartstikke groot, maar zijn hier in Nederland nog niet actief. Helaas hebben ze nog geen goedkeuring om de openbare weg op te gaan. Maar het is wel heel cool om te zien dat we ze hebben kunnen helpen in hun pr-offensief.”

De andere twaalf start-ups hebben een partner gevonden en gaan aan de slag met testen in de praktijk, of doen dat zelfs al. Het eerder genoemde Cargoroo bijvoorbeeld. Die zijn laatst met vijfig bakfietsen in Den Haag neergestreken. Fesla gaat testen bij evenementencentrum Ahoy. Voorneman kijkt uit de andere verhalen op het eindevenement. “Ik verwacht hele gave resultaten.”

Lezers die het eindevent van Mobility Lab willen bijwonen, kunnen zich aanmelden via dit formulier.

Auteur: Jan Pieter Rottier

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.