Rotterdam pakt geluidsoverlast door verkeer aan

Ook Rotterdam hanteert een milieuzone. FOTO VerkeersNet

Het stadsbestuur van Rotterdam wil de aankomende vijf jaar geluidsoverlast in de stad gaan verminderen. Een op de zes inwoners blijkt hinder te ervaren. In een speciaal actieplan ligt de nadruk op aanpak van geluidsoverlast van wegen. Dit is volgens de gemeente namelijk de grootste veroorzaker.

Wethouder Arno Bonte (Duurzaamheid, Luchtkwaliteit en Energietransitie) presenteerde het actieplan Geluid afgelopen week. Met het plan wil het stadsbestuur de aankomende vijf jaar de problemen rondom geluidsoverlast gaan verminderen. Uit eerder onderzoek blijkt volgens de gemeente dat ongeveer 109.000 mensen geluidsoverlast ervaren. Dat is een op de zes Rotterdammers.

Grootste bron

Geluid heeft een grote invloed op de kwaliteit van leven in een stad, benadrukt het stadsbestuur. Langdurige blootstelling aan te veel geluid kan namelijk de kans vergroten op een verhoogde bloeddruk, een hartinfarct of een beroerte.

Wegverkeer is volgens de gemeente de grootste bron van geluidshinder. In het actieplan ligt de prioriteit daarom bij de aanpak van geluidsoverlast van de wegen in Rotterdam. Het college breidt de oppervlakte aan stil asfalt met 50 procent uit. Zo komt er onder andere stil afvalt in de Prins Alexanderlaan, Ringdijk, Jasonweg, Maasboulevard, Ankie Verbeek-Ohrlaan, Aveling (Hoogvliet) en Eikenlaan (Rozenburg).

Nauw betrokken

Verder helpt de gemeente Rotterdam bewoners van ongeveer 25.000 huizen met een te hoge geluidsbelasting hun gevels te isoleren tegen geluidsoverlast.

Bovendien gaat de gemeente Rotterdam bij de herinrichting van twee luidruchtige pleinen experimenteren met soundscaping. Omwonende worden hier nauw bij betrokken. Er wordt onderzocht of de herinrichting ook daadwerkelijk bijdraagt aan een betere geluidsbeleving – de hoeveelheid geluid en de beleving van geluid hoeven immers niet hetzelfde te zijn.

Auteur: Jan Pieter Rottier

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.