Den Haag experimenteert in centrumgebied met nieuwe mobiliteit

FOTO VerkeersNet Academy/Ministerie van Infrastructuur en Milieu/Tineke Dijkstra

Tal van overheden, waaronder de gemeente Den Haag en de Metropoolregio Rotterdam Den Haag, starten met de uitvoering van mobiliteitsmaatregelen in en direct bij het centrumgebied van Den Haag: het Central Innovation District en de Binckhorst (CID-Binckhorst). In het pakket, dat een waarde vertegenwoordigt van 137 miljoen euro, spelen alternatieven voor de auto de hoofdrol.

De komende decennia komen er 400.000 mensen bij in de metropoolregio. Naar schatting zijn er daarom 240.000 extra woningen nodig. De gemeente Den Haag wil in CID-Binckhorst 25.000 woningen toevoegen. Voor de extra auto’s die deze groei met zich meebrengt, is geen ruimte.

“Om binnen het huidige beleid het groeiend aantal auto’s te kunnen stallen, is in Den Haag een oppervlak nodig van naar schatting honderd voetbalvelden”, zegt wethouder Robert van Asten (mobiliteit) daarover in een verklaring. “Dat past eenvoudigweg niet.”

Proeftuin

Daarom zetten de betrokken partijen, waar ook de ministeries van Infrastructuur en Waterstaat en Binnenlandse Zaken bij horen, vol in op alternatieven. CID-Binckhorst kun je zien als een proeftuin. “De verstedelijking van CID-Binckhorst biedt ons kansen om te innoveren en te experimenteren met alternatieven als de fiets, deelvervoer en het openbaar vervoer”, zegt Van Asten.

Voorbeelden van concrete maatregelen zijn het aanleggen van een hoogwaardig openbaar vervoer-baan op de Binckhorst, het realisatie van een regionaal fietsnetwerk, het opwaarderen van OV-haltes en het ontwikkelen van mobiliteitshubs. Deze maatregelen moeten binnen nu en 2023 gerealiseerd worden.

Samenhang

Integraal is het toverwoord. Alle elementen van het vervoersysteem moeten op elkaar aansluiten, en sterker nog: moeten elkaar aanvullen. Zo moet de som meer worden dan de losse delen. De lokale, regionale en landelijke overheden ‘slaan de handen ineen’ en ontwikkelen het gebied ‘in samenhang’.

Het pakket maatregelen voor het Haagse Centrumgebied is onderdeel van een groter mobiliteitsplan. De gemeente Den Haag is bezig met het uitstippelen van een visie op mobiliteit in 2040. Eerder al maakte B&W haar ambities op fietsgebied bekend: 50 procent meer fietsverplaatsingen in 2040.

Onderwerpen: , ,

Auteur: Jan Pieter Rottier

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.