‘Veel verwarring onder automobilisten over Duitse milieuzones’

Ook Rotterdam hanteert een milieuzone. FOTO VerkeersNet

De Duitse milieuzones zorgen voor veel verwarring onder Nederlandse automobilisten. Voor hen is onvoldoende duidelijk waar welke regels gelden en wat voor sticker daarvoor nodig is. Dat constateert Mattijs Wijnmalen, die online milieustickers aanbiedt en veel vragen van reizigers krijgt. Er is behoefte aan duidelijkheid, merkt hij. Hij pleit voor meer voorlichting en voor het gelijktrekken van de regels in Europa.

“Wij krijgen veel belletjes van mensen die onbekend zijn met de regels in Duitsland”, zegt Wijnmalen, oprichter van de website Duitse Milieusticker. “Dan willen ze weten waar welke regels gelden, of hun auto daar ook onder valt en wat ze met hun oude milieuvignetten kunnen.” Er hangt nog wel wat van af, benadrukt hij: een Umweltzone inrijden zonder sticker of zonder juiste sticker kan tachtig euro boete opleveren.

Probleem is voornamelijk, zegt hij, dat er inmiddels zo’n tachtig milieuzones in Duitsland zijn en dat overal weer andere eisen gelden. Daar komt een discussie over aanscherping van de regels, voornamelijk voor diesels, volgens hem bovenop.

Onduidelijkheid

“Milieuzones voor auto’s op diesel of benzine bestaan al een lange tijd. Je had altijd de keuze uit een rode, gele of groene sticker. Vandaag de dag is de gele alleen nog geldig in Neu-Ulm in Bayern en voor alle andere Duitse milieuzones moet je dus een groen vignet hebben. De volgende vuistregel kun je aanhouden: dieselvoertuigen van voor 2006 en benzineauto’s van voor 1993 krijgen geen groen vignet, de rest dus wel.”

Maar verschillende steden hanteren nu strengere eisen of overwegen ze, benadrukt hij. “Er wordt nagedacht over het invoeren van een blauwe sticker voor nog schonere voertuigen. En steeds meer Duitse steden verbieden ook nieuwere diesels en benzineauto’s, of willen dat doen. Grofweg gaat het om een verbod op dieselvoertuigen van voor 2015. Veranderen de regels, dan zie je dat de onduidelijkheid onder automobilisten toeneemt. En er reizen nogal wat Nederlanders naar Duitsland.”

Meer steden volgen

In Hamburg mogen dieselvoertuigen tot en met Euro 5 tal van straten niet meer in, om een voorbeeld te geven, in Stuttgart geldt in vrijwel de gehele milieuzone een verbod voor dieselvoertuigen tot en met Euroklasse 4. Verschillende steden hebben eveneens strengere regels aangekondigd. Zo overweegt Berlijn nog dit jaar een verbod op dieselvoertuigen tot en met Euroklasse 5 in elf delen van acht straten. Essen komt naar verwachting eveneens dit jaar nog met een verbod voor diesels tot en met Euroklasse 4 in achttien van de vijftig stadsdelen, inclusief snelweg A40. Mogelijk wordt dat korte tijd later een uitbreiding naar Euroklasse 5.

Er zullen snel meer steden volgen, verwacht Wijnmalen. “De eerste milieuzones dateren van 2008, we zijn nu amper twaalf jaar later en de regels zijn al zoveel strenger geworden. Het zal niet lang meer duren voor alleen nog maar de nieuwste auto’s Duitse steden in mogen.” Hij vraagt zich overigens af wat er met de oudere – voornamelijk – diesels gaat gebeuren. Er is een mogelijkheid dat ze massaal de Nederlandse markt op komen, waarschuwt hij.

Geen doen

Zoveel onduidelijkheid vraagt om duidelijke voorlichting, bepleit hij. Hijzelf draagt in ieder geval het nodige bij, zegt hij: op duitsemilieusticker.nl is voor iedere milieuzone in Duitsland een pagina te vinden met de laatste regels.

Het liefst zou hij zien dat Europa met duidelijke, algemene regels komt. “In Oostenrijk heb je stickers, in Denemarken, België, Duitsland. Zometeen heb je tien verschillende stickers op je raam, dat is geen doen. Gelukkig gaan er steeds meer stemmen op om dit Europees te regelen. Maar hoe lang gaat dat nog duren?”

Lees ook:

https://www.verkeersnet.nl/mobiliteitsbeleid/29228/kabinet-akkoord-met-harmonisatie-milieuzones/

Onderwerpen: , , ,

Auteur: Jan Pieter Rottier

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.