‘Stimuleer elektrische snorfiets als de benzine-variant verdwijnt’

Er is de nodige weerstand te verwachten tegen een uitfasering van snorfietsen met een verbrandingsmotor. Subsidies verstrekken voor de aanschaf van elektrische snorscooters wakkert de interesse aan voor alternatieven, net als het faciliteren van elektrische deelscooters en het inzetten van rolmodellen of ambassadeurs. Dat blijkt uit onderzoek van het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid.

Staatssecretaris Van Veldhoven denkt erover na om snorfietsen met verbrandingsmotor op termijn uit het straatbeeld te laten verdwijnen. Later volgt wellicht ook een uitfasering van de bromfietsen met verbrandingsmotor. Wanneer dit alles plaatsvindt, dat is nog niet duidelijk.

In aanloop naar het besluit onderzocht het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid (KiM) hoe snorfietsbezitters kunnen reageren als er straks geen snorfiets met verbrandingsmotor meer te koop is. Hiervoor onderzochten ze ook die de snorfietsbezitter precies is. De onderzoekers keken naar bestaande literatuur en hielden een inhoudelijke kennisuitwisselingssessie met deskundigen en stakeholders.

Tussen 2007 en 2017 is het aantal snorfietsen in Nederland van ongeveer 300.000 naar ongeveer 700.000 toegenomen. De maximumrijsnelheid van de snorfiets is 25 kilometer per uur, zowel binnen als buiten de bebouwde kom. Voor een bromfiets geldt een maximum van 45 kilometer per uur.

Woon-werkverkeer

Snorfietsen worden vooral gebruikt door mensen van vijftig jaar en ouder. Ook zijn snorfietsers voor het overgrote deel mannen. De meeste snorfietsen per 1.000 inwoners waren vorig jaar te vinden in steden als Arnhem, Amersfoort en Eindhoven.

De snorfietsen worden vooral gebruikt voor woon-werkverkeer (35 procent), direct gevolgd door winkelen en boodschappen doen (18 procent). 23 procent van de mensen gebruikt zijn snorfiets dagelijks.

Het snorfietsbezit is relatief hoog onder de ontvangers van een uitkering (circa 5 procent). Zij bezitten vergeleken met andere categorieën minder vaak een personenauto (40 procent) en de snorfiets zal dan ook vaak de personenauto vervangen.

Populair

Om verschillende redenen is de snorfiets populair, valt te lezen in het KiM-onderzoek. Ze zijn relatief goedkoop en hebben een lange levensduur. Ze zijn snel, wendbaar en zijn overal, zonder kosten, te parkeren. Snorfietsen hebben een grote actieradius en bieden de gebruikers vrijheid: een helm is niet nodig. Tenslotte hebben ze onder gebruikers een positief, stoer, imago en zijn voor sommigen een statussymbool

Er zal dan ook de nodige weerstand zijn te verwachten tegen een uitfasering, stellen de onderzoekers. “In de ogen van de consument is er nog geen volwaardig alternatief, aangezien de elektrische snorscooters nog te duur zijn, de actieradius beperkt is en het opladen als ‘gedoe’ wordt ervaren”, schrijven ze.

Gedwongen

Bij een uitfasering van snorfietsen met verbrandingsmotor zullen mensen gedwongen zijn over te stappen op een ander vervoermiddel. Het overgrote deel kiest voor de (elektrische) fiets, (elektrische) brommer of het openbaar vervoer en een klein deel geeft aan voortaan voor de auto te kiezen. Circa 15 procent van de snorfietsers in grote steden zal de overstap naar elektrische snorfiets maken.

De overstap van snorfiets naar bromfiets lijkt een relatief makkelijke, stellen de onderzoekers. Zeker wanneer lokale wegbeheerders besluiten op bepaalde wegen snorfietsers met helmplicht naar de rijbaan te verwijzen.

Op basis van de huidige, beperkte onderzoeksgegevens lijkt het volgens het KiM reëel te veronderstellen dat de elektrische snorfiets op meerdere fronten een steun in de rug kan gebruiken wil het een alternatief zijn voor de benzine-snorfiets.

Stimuleren

Om de adoptie van elektrische tweewielers te stimuleren, hebben Rijk en gemeenten verschillende opties, stellen de onderzoekers. Ze wijzen op instrumentele maatregelen als het instellen van milieuzones door gemeenten, subsidies beschikbaar stellen voor de aanschaf van elektrische snorscooters voor particulieren en zakelijke gebruikers en in de communicatie rekening houden met de verschillende segmenten binnen de groep snorfietsgebruikers.

Ze wijzen ook op psychologische mogelijkheden als het stimuleren van proefritten, het faciliteren van elektrische deelscooters en de zichtbaarheid van het de oplaadpunten vergroten. Tenslotte wijzen ze op sociale mogelijkheden. Gemeenten en Rijk zouden bijvoorbeeld de eerste gebruikers (de zogenoemde ‘early adopters’) en bekende Nederlanders als rolmodel en ambassadeur kunnen inzetten.

Lees ook het blog van KiM-onderzoekers Jaco Berveling over dit onderwerp.

Onderwerpen: ,

Auteur: Jan Pieter Rottier

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.