Floating car data beter te benutten met nieuwe rekenmethode

De NDW rolt een nieuwe methodiek uit waarmee V85-waarden uit floating car data (FCD) gehaald kunnen worden. V85 is de snelheid waar 85 procent van het verkeer onder blijft en is een maat die in veel veiligheidsanalyses wordt gebruikt. Met de nieuwe meetmethode wordt FCD beter benut en kan de V85 voor het gehele wegennet worden bepaald.

De nieuwe methodiek voorziet in een probleem: de huidige meetmethode met lusmetingen geeft een onvolledig beeld en floating car data an sich is niet bruikbaar voor het bepalen van V85. Lusmetingen kan immers alleen op enkele vaste plekken. Floating car data (FCD) daarentegen is voor elke plek beschikbaar, maar bestaat uit geaggregeerde gegevens – een gemiddelde van een hele hoop voertuigen. De snelheid van een individueel voertuig bepalen is dus niet mogelijk.

Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat vroeg de NDW of het niet toch mogelijk is om V85-waarden te bepalen uit (FCD). En dat bleek dus toch het geval. De databank voor wegverkeersgegevens legde data van lusmetingen en FCD naast elkaar en vond een bepaald patroon, een bepaalde correlatie. Hiermee is de V85 waarde in FCD uit heel Nederland terug te rekenen en dat geeft een redelijke inschatting, stelt de NDW.

Correlatie

Uit een eerste analyse waarin de V85-waarde van 40 meetlussen is gebruikt, blijkt volgens de NDW namelijk een duidelijk verband tussen het aantal snelheidsoverschrijdingen in de FCD en de V85-waarden. Volgens de databank is deze relatie bij een proef in Noord-Holland bevestigd. Hierbij is een vergelijking gemaakt met 140 meetlocaties.

De NDW bespreekt deze resultaten binnenkort met de betreffende provincie en gemeente en bekijkt dan hoe de methodiek voor het bepalen van de V85 verder fijngeslepen kan worden. Vanwege de veelbelovende resultaten heeft het ministerie inmiddels opdracht gegeven voor een landelijke uitrol van deze methodiek. Overheden die willen, kunnen er dus gebruik van gaan maken.

Auteur: Jan Pieter Rottier

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.