Trajectcontrole winstgevend

A10De trajectcontrole langs de A10/E40 in België, tussen Brussel en Gent, blijkt effectief. De snelheidsverschillen zijn afgenomen en het aantal ongevallen is teruggelopen.

Uit de studie van Transport en Mobility Leuven blijkt dat de wegcapaciteit op het 7 kilometer lange wegvak niet wordt beïnvloed door de trajectcontrole.

Wel is een daling van circa 4% in de gemiddelde snelheid van auto’s en bestelwagens geconstateerd. Op de linkerstrook loopt de snelheid nog wat meer terug, van 126 km/uur tot 119 km/uur (richting Oostende) en van 128 km/uur tot 120 km/uur in de richting Brussel.

Spectaculairder is de daling van ongeveer 25% tot 30% van de snelheidsverschillen van deze voertuigen, waaruit is af te leiden dat de verkeersafwikkeling stabieler verloopt dankzij de maatregel.

Er is ook een positief effect op de verkeersveiligheid, het aantal ongevallen daalt met ongeveer 15% (dit impliceert dat er 23% minder auto’s bij betrokken zijn). Bovendien schatten de onderzoekers dat het aantal lichte overtreders met ca. 29% daalde, het aantal zware overtreders loopt is met ongeveer 78% teruggelopen.

Gezien de kosten voor de aanvankelijke uitrol en de opbrengsten uit boetes, lijkt de maatregel een initiële kosten-batenverhouding te hebben van ongeveer 9,7:1 voor het eerste jaar. Daarna is de kosten-batenverhouding hoger aangezien het slechts gaat om onderhoudskosten voor de volgende jaren.

Onderwerpen:

Auteur: Redactie

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.