Groen licht voor zelfrijdende auto in Ede-Wageningen

easymileIn december rijdt de eerste zelfrijdende auto zonder stuur op de openbare weg in Gelderland. Een wereldprimeur, aldus de provincie. Het gaat om een proef met twee zelfrijdende shuttles die van station Ede-Wageningen naar de campus in Wageningen rijden.

Het is de eerste keer dat auto’s zonder stuur en chauffeur tussen het verkeer op de weg rijden. De voertuigen zijn GPS gestuurd en maken gebruik van 3D beeld en een radarsysteem, waardoor ze ook in slecht weer kunnen rijden. Wel moet het traject eerst worden verkend met behulp van de twee on-boardcamera’s.

De proef met zelfrijdende auto’s is een nadere uitwerking van de visie op het OV van de Toekomst die de provincie vorig jaar heeft ontwikkeld. De provincie stimuleert de ontwikkeling van nieuwe, flexibele vormen van vervoer, waarmee de steden en het platteland ook in de toekomst goed bereikbaar blijven. Als locatie is gekozen voor Ede-Wageningen in Food Valley, één van de snelst groeiende en innovatieve economische regio’s van Nederland.

Gelderland heeft samen met TU Delft. Wageningen Universiteit, TNO en innovatieplatform Connekt onderzoek gedaan naar de mogelijkheden voor de pilot in Ede-Wageningen. Verschillende technieken en producten worden in de pilot ontwikkeld, geïntegreerd en op veiligheid getest. Het voertuig dat in Gelderland wordt ingezet is de EZ-10, die in Frankrijk werd ontwikkeld met EU-subsidie. De shuttle kan 10 personen vervoeren, zes staand en vier zittend. De EZ-10 is vooral bedoeld om vooraf vastgelegde korte routes af te leggen, zoals op parkeervoorzieningen, luchthavens, enzovoort. Voordeel is vooral dat geen extra infrastructuur hoef te te worden aangelegd.

Om de pilot met de zelfrijdende auto mogelijk te maken moeten de verkeersregels worden aangepast. De ministerraad heeft onalngs ingestemd met een voorstel van minister Schultz van Infrastructuur en Milieu om vrijstelling te geven voor experimenten met zelfrijdende voertuigen. De eerste pilots worden uitgevoerd in Ede-Wageningen en de Rotterdamse haven, waar vrachtwagens virtueel in een ‘treintje’ gaan rijden.

Auteur: Redactie

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.