Aantal verkeersdoden in de EU nog nooit zo laag
Het aantal verkeersdoden in 2012 is met 9% afgenomen. Dat is het laagste aantal sinds deze gegevens zijn verzameld.
Een afname van 9% betekent dat er 3000 mensen minder slachtoffer werden. Maar verkeersdoden zijn echter slechts het topje van de ijsberg, stelt Eurocommisaris Sim Kalle: ‘Voor elke verkeersdode op de Europese wegen vallen er 10 zwaargewonden. We moeten dan ook een strategie ontwikkelen om het aantal zwaargewonden in het verkeer in de hele EU te doen dalen.’
Landen met relatief het laagste aantal verkeersdoden zijn Engeland, Zweden, Nederland en Denemarken met ongeveer 30 doden per miljoen inwoners. In vergelijking met de tegenvallende cijfers uit 2011, toen het aantal verkeersdoden slechts met 2 % afnam, betekent de daling met 9 % in 2012 dat de lidstaten opnieuw op koers zitten om het aantal verkeersdoden tussen 2010 en 2020 te halveren. Om deze doelstelling te bereiken, is een gemiddelde daling met 7 % per jaar nodig. Het meest verontrustend in de verkeersveiligheidsstatistieken voor 2011 was de sterke stijging van het aantal verkeersdoden onder kwetsbare weggebruikers zoals voetgangers, motorrijders en ouderen, ondanks de algemene afname van het aantal verkeersdoden. Uit de voorlopige gegevens voor 2012 blijkt dat het aantal verkeersdoden onder kwetsbare weggebruikers aanzienlijk is afgenomen in 2012.
Lidstaat | Verkeersdoden per miljoen inwoners | Ontwikkeling van het aantal verkeersdoden | |||||
1965 | 2010 | 2011 | 2012 | Gemiddelde daling per jaar 2000-2010 | 2010-2011 | 2011-2012 | |
België | 147 | 77 | 78 | 73 | -6 % | 2 % | -12 % |
Bulgarije | 91 | 103 | 89 | 82 | -3 % | -15 % | -8 % |
Tsjechië | 150 | 76 | 74 | 71 | -5 % | -4 % | -4 % |
Denemarken | 212 | 46 | 40 | 32 | -6 % | -14 % | -18 % |
Duitsland | 234 | 45 | 49 | 44 | -7 % | 10 % | -10 % |
Estland | 178 | 58 | 75 | 65 | -10 % | 29 % | -14 % |
Ierland | 124 | 47 | 41 | 36 | -7 % | -12 % | -12 % |
Griekenland | 89 | 111 | 101 | 92 | -4 % | -9 % | -10 % |
Spanje | 114 | 54 | 45 | 41 | -9 % | -17 % | -9 % |
Frankrijk | 249 | 62 | 61 | 56 | -8 % | -1 % | -8 % |
Italië | 186 | 68 | 64 | 62 | -6 % | -6 % | -2 % |
Cyprus | 162 | 73 | 85 | 59 | -5 % | 18 % | -28 % |
Letland | 290 | 97 | 86 | 86 | -10 % | -18 % | -2 % |
Litouwen | 250 | 90 | 97 | 100 | -9 % | -1 % | 2 % |
Luxemburg | 250 | 64 | 64 | 65 | -8 % | 3 % | 3 % |
Hongarije | 86 | 74 | 64 | 60 | -6 % | -14 % | -5 % |
Malta | 36 | 36 | 51 | 26 | -1 % | 40 % | -48 % |
Nederland | 202 | 32 | 33 | 32 | -7 % | 2 % | -1 % |
Oostenrijk | 252 | 66 | 62 | 64 | -6 % | -5 % | 4 % |
Polen | 79 | 102 | 109 | 93 | -4 % | 7 % | -15 % |
Portugal | 117 | 79 | 84 | 71 | -6 % | -7 % | -16 % |
Roemenië | 98 | 111 | 94 | 96 | 0 % | -15 % | 1 % |
Slovenië | 327 | 67 | 69 | 59 | -7 % | 2 % | -13 % |
Slowakije | 128 | 68 | 60 | 55 | -5 % | -13 % | -9 % |
Finland | 230 | 51 | 54 | 48 | -5 % | 7 % | -11 % |
Zweden | 170 | 28 | 34 | 31 | -8 % | 20 % | -7 % |
Verenigd Koninkrijk | 146 | 31 | 31 | 28 | -7 % | 3 % | -12 % |
EU | 171 | 62 | 60 | 55 | -6 % | -2 % | -9 % |