De Verkeersplaneet: nieuw Zwols verkeersproject

Voor kinderen van de groepen 3, 4 en 5 van Zwolse basisscholen startte eind maart een nieuw verkeersproject: de Verkeersplaneet. In dit project leren de kinderen door middel van poppentheater en een bordenspel hoe zij moeten reageren op verschillende situaties in het verkeer.

In het theatergedeelte van het project draait het om pop Spacy. Zij woont op de ‘verkeerde planeet’, waar veel verkeersongelukken gebeuren, omdat er geen verkeersregels of stoplichten zijn. Daardoor kunnen kinderen niet veilig fietsen en buiten spelen. De president van deze planeet stuurt Spacy daarom naar aarde om te kijken hoe ze de verkeerssituatie veiliger kunnen maken.

Op aarde komt Spacy in contact met Joke van de gemeente. Samen spelen ze allerlei verkeerssituaties na. In eerste instantie gedraagt Spacy zich op de verkeerde manier. Zo lokt ze de kinderen uit haar te leren hoe het wel moet. Alle kennis die Spacy op aarde leert, deelt zij met de bewoners van de ‘verkeerde planeet’, waardoor deze uiteindelijk
verandert in de ‘verkeersplaneet’.

De kinderen spelen ook het spel ‘Ren je bord’. Ze moeten naar het verkeersbord rennen dat het beste past bij de betekenis die genoemd wordt. Hierbij leren kinderen het verschil tussen bijvoorbeeld ‘pas op borden’ en ‘je mag hier niet borden’ (verbodsborden). De leerlingen die naar het juiste bord rennen, verdienen hiermee punten. Aan het einde tellen ze de punten op en kunnen ze zien hoe goed ze het hebben gedaan.

Het voorlichtingsproject is ontwikkeld door ZAT- projectenbureau. In 2011 hebben zij een pilot uitgevoerd op twee Zwolse basisscholen. Dit beviel dusdanig goed dat de gemeente heeft besloten het project in 2012 op meerdere scholen aan te bieden. Dit jaar doen acht Zwolse scholen met ongeveer 400 leerlingen mee aan de Verkeersplaneet.
Het project is mede mogelijk is gemaakt dankzij de financiële bijdrage van de provincie Overijssel en de gemeente Zwolle.

 

Onderwerpen:

Auteur: Redactie

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.