OV-pas helpt hinder bij wegwerkzaamheden voorkomen, E-werken slaat niet aan

Tussen februari en augustus 2009 voerde Rijkswaterstaat groot onderhoud uit aan de A1 Muiderbrug over het Amsterdam-Rijnkanaal. Uit de evaluatie blijkt dat de begeleidende mobiliteitsmaatregelen redelijk succesvol waren. Vooral de Zuidoostpas en de Zuidaspas deden het goed. E-werken bij het Smart Work Center deed echter vrijwel niemand.

Van alle 15.000 houders van de Zuidoostpas en de Zuidaspas heeft ongeveer tweederde gebruik gemaakt van de pas. De pashouders kregen ook een ‘Persoonlijk Reisadvies’. Ruim 83% van degenen die dit advies bekeken hebben, stelde dit advies op prijs en bij 33% van hen heeft het reisadvies geholpen bij het kiezen van de manier waarop het beste van en naar het werk gereisd kan worden. Uit doorrekening van de enquêteresultaten naar de totale groep pashouders blijkt dat tijdens de werkzaamheden dagelijks gemiddeld ruim 750 pashouders minder van de A1 Muiderbrug gebruik maakten dan voor de werkzaamheden. Dit komt overeen met 1.500 autoritten per werkdag. Bij de nietpashouders is sprake van een afname van het aandeel auto in de modal split met 4%: van 87% voor de werkzaamheden naar 83% tijdens de werkzaamheden.
Uit de verkeerskundige analyses blijkt dat automobilisten op werkdagen geen extra filehinder op de A1 ondervonden van de noodzaak tot het instellen van het profiel met 2×4 versmalde rijstroken. De gemiddelde rijtijden zijn ook niet toegenomen.
Er werd weinig gebruik is gemaakt van de Shuttlebus (3% van de pashouders en 0% van de niet-pashouders) en de Bus op de Vluchtstrook (3% van de pashouders en 2% van de niet-pashouders). Verder blijkt dat er nauwelijks gebruik is gemaakt van de mogelijkheid tot E-werken bij het Smart Work Center in Almere en de mogelijkheid om een Vanpool te formeren.

Onderwerpen:

Auteur: Redactie

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.