Rotonde maakt de lucht niet schoner

Het vervangen van een verkeersregelinstallatie door een rotonde zet nauwelijks zoden aan de dijk als het gaat om emissies. De kleine winst die eventueel is te boeken, valt in het niet bij de totale emissie door het verkeer.
In de nieuwe publicatie Kruispunten en luchtkwaliteit stelt CROW dat het vervangen van een vri door een enkelstrooksrotonde over het algemeen een positief effect heeft op de emissies en de luchtkwaliteit. Wel is dat sterk afhankelijk van de lokale situatie en spelen factoren mee als de verdeling van het verkeer en het aandeel fietsverkeer. Absoluut gezien is de winst gering. En is het daarom maar de vraag of het vervangen van een vri door een rotonde voldoende is om luchtkwaliteitsproblemen op te lossen, aldus CROW die verschillende scenario’s doorrekende met de verkeersmodellen Vissim, EnViver en CAR II.
Bij turborotondes valt het voordeel vaker uit in de richting van de rotonde. Maar dan wel vergeleken met een optimaal afgeregelde vri. En ook hier met het voorbehoud dat veel afhangt van de lokale situatie.
Wie denk een luchtkwaliteitsprobleem met Tovergroen op te lossen, slaat ook de plank mis. Het helpt wel iets om vrachtwagens eerder te signaleren, zoals bij Tovergroen gebeurt, maar het verkeer op de zijwegen kan stil komen te vallen. En dat doet de balans negatief omslaan. Datzelfde geldt trouwens voor het instellen van prioriteit voor het ov. Dat heeft ook meestal een negatief effect op de luchtkwaliteit op een kruispunt.
Een maatregel die wel effect kan hebben, is uitbreiding van de capaciteit van een kruispunt, aldus CROW. Ook groene golven – waarbij meer kruispunten aan elkaar worden geschakeld – hebben over het algemeen een positief effect op de luchtkwaliteit.

Onderwerpen: ,

Auteur: Redactie

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.