Snelle tractor voortaan alleen met rijbewijs

tractorAls het aan minister Eurlings ligt, is voor het rijden van een snelle tractor in de toekomst een BE-rijbewijs nodig. Eén van de consequenties is dat bestuurders van deze landbouwtrekkers gebruik maken van wegen met een gesloten verklaring voor motorvoertuigen die niet harder kunnen dan 25 km/uur. Eurlings wil een verplichting tot het hebben van het rijbewijs BE te introduceren voor bestuurders van alle landbouwtrekkers en motorrijtuigen met beperkte snelheid die harder willen en kunnen rijden dan de thans toegestane 25 km/uur. Voor de bestuurders van deze motorrijtuigen die in het bezit zijn van het rijbewijs BE zal de snelheidslimiet worden verhoogd van 25 tot maximaal 45 km/uur.
Deze rijbewijsplicht wordt gekoppeld aan het voeren van een snelheidsbord ‘45′ op het betreffende
motorrijtuig. Hiermee ontstaat een vrijwillige keuze bij de bestuurders van deze motorrijtuigen: als de bestuurder met het voertuig 45 km/uur wil kunnen rijden, moet hij het bord voeren en houder zijn van het rijbewijs BE.
Als de bestuurder maximaal 25 km/uur wil rijden, hoeft hij geen snelheidsbord en ook geen rijbewijs te hebben. Deze keuzevrijheid is niet eenmalig, maar kan elke dag worden gemaakt. Dit betekent dus dat voor diegenen die, al dan niet incidenteel, geen wijziging wensen ten opzichte van de huidige situatie (lees: maximumsnelheid 25 km/uur) er geen verandering optreedt. Vanaf 16 jaar mag men de betreffende voertuigen blijven besturen zonder rijbewijs, mits men ook daadwerkelijk niet harder rijdt dan 25 km/uur.
Dat betekent dat bestuurders van landbouwtrekkers met 45 km/uur gebruik maken van wegen met een gesloten verklaring voor motorvoertuigen die niet harder kunnen dan 25 km/uur. Dit zijn voornamelijk wegen waar gemotoriseerd verkeer gescheiden wordt van langzaam verkeer. Dit komt de verkeersveiligheid ten goede, aldus de minister. Enkele provincies ontwikkelen hier al specifiek beleid op, aldus Eurlings die benadrukt dat het hier gaat om een mogelijkheid: het gebruik van het snelheidsbord kent geen automatisch rechtsgevolg voor de toelating van het voertuig op wegen die een geslotenverklaring voor landbouwverkeer kennen. Er komt geen kenteken voor landbouwtrekkers.
Gemiddeld vallen er 17 dodelijke slachtoffers per jaar. Onderzoek van de Dienst Verkeer en Scheepvaart laat zien dat het aantal ongevallen met letsel en dodelijke afloop met landbouwvoertuigen minder snel daalt dan alle letsel en dodelijke ongevallen in Nederland. Daarbij is het aantal verkochte landbouwvoertuigen de laatste jaren afgenomen.

Onderwerpen:

Auteur: Redactie

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.