Hilversum kiest voor voorrangspleintjes

voorrangspleintjeIn Hilversum gaat de Diependaalselaan op de schop. De meeste kruisingen worden voorzien van rotondes of voorrangspleintjes. Die laatste oplossing is al eerder beproefd in Hilversum, met als resultaat dat er nu vijf voorrangspleintjes bij komen.
Bij een dergelijk voorrangspleintje worden de wegen van de buitenring uitgebogen en erbinnen komt een pleintje waarover de linksaf bewegingen en oversteekbewegingen van auto’s worden afgewikkeld. Voetgangers en fietser kunnen op deze voorrangspleintjes in twee etappes de oversteken.
Het voorrangspleintje heeft de voordelen van een rotonde, maar niet de nadelen, aldus de gemeente. Op een gewone rotonde zijn alle richtingen gelijkwaardig. Dat kan tot opstoppingen leiden op de toeleidende wegen Op een voorrangspleintje kan de hoofdstroom vrijwel altijd door, ook omdat de voorrangspleintjes zijn voorzien van een aparte rijstrook voor verkeer dat linksaf slaat en alleen het verkeer uit de zijrichting voorrang moet verlenen.
Het voorrangspleintje heeft nog een groot voordeel dat vooral op oudere kruispunten van groot belang is. Voor de aanleg van een rotonde zou je in sommige gevallen woningen moeten slopen omdat er anders niet genoeg ruimte is. Een voorrangspleintje heeft veel minder ruimte nodig. Het pleintje is ovaal en daardoor veel slanker.
Omdat het voorrangspleintje voor wat betreft het gebruik eigenlijk weinig nieuws herbergt, verlangt het ook van de automobilisten weinig aanpassingen. “Zij herkennen de meeste verkeerskundige principes. Het pleintje is in feite een platgeslagen rotonde”, aldus verkeerskundige John Fonk van de gemeente.

Onderwerpen: ,

Auteur: Redactie

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.