Groene Golf in het dashboard

Altijd een groen bij een verkeerslicht. De kans daarop wordt groter met een apparaatje aan boord dat uitrekent bij welke snelheid de kans daarop het grootst is. Deze nieuwe techniek wordt beproefd in een pilot rond Eindhoven.

In samenwerking met de gemeente Eindhoven, het Samenwerkingsverband Regio Eindhoven (SRE), Technolution en Peek Traffic startte DTV Consultants in december 2008 het pilot project Odysa In-car op een deel van de ring van Eindhoven.
De techniek borduurt voort op ODYSA , dat staat voor Optimalisatie Door dYnamische SnelheidsAdvisering. Het is een systeem bedoeld om de doorstroming van het doorgaande verkeer te verbeteren, door het snelheidsgedrag van weggebruikers af te stemmen op de verkeerstechnische situatie. Het snelheidsadvies wordt nu met behulp van speciaal ontwikkelde matrixsignaalgevers gecommuniceerd aan autobestuurders. Als de weggebruiker deze snelheid aanhoudt, is deze gegarandeerd van groen licht bij het eerstvolgende verkeerslicht in de doorgaande richting.
De pilot rond Eindhoven is er op gericht het snelheidsadvies via In-car apparatuur te communiceren met de weggebruiker. Het doel is om aan te tonen dat het technisch maakbaar en realiseerbaar is een dynamisch snelheidsadvies ín de auto te geven. Daarnaast is het van belang inzicht te krijgen in de acceptatie van deze technologie door de weggebruikers. Het geven van een dynamisch snelheidsadvies kan interessant zijn als additionele dienst (“value added service”) bij Anders Betalen voor Mobiliteit, zo stelt DTV-Consultants. De resultaten van dit onderzoek zullen eind 2009 bekend zijn.

Onderwerpen: ,

Auteur: Redactie

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.