SWOV: Dynamische limieten overal en altijd

Volgens de SWOV zou onderzocht moeten worden of we kunnen komen tot een compleet dynamisch
limietenstelsel in Nederland, dus niet alleen op autosnelwegen maar ook op het onderliggende
wegennet. Dit zal dan gerealiseerd moeten worden door in het voertuig aan te geven welke
limiet op die plaats en op dat moment geldt.

Op een viert trajecten op autosnelwegen wordt nu of binnenkort geƫxperimenteerd met dynamische snelheidslimieten. Dit gebeurt niet alleen vanuit oogpunt van veiligheid, maar ook om de doorstroming en de luchtkwaliteit te verbeteren. Op sommige trajecten zal in gunstige omstandigheden de snelheidslimiet omhoog gaan, op andere zal bij ongunstige omstandigheden de snelheidslimiet omlaag gaan.
De eerste proef, op de A1 tussen Bussum en Muiden, is op 19 januari officieel van start gegaan. De proeven duren naar verwachting twee jaar. De SWOV bepleit dat ook op andere wegen dan autosnelwegen een systeem van dynamische limieten beproefd gaat worden. Voordat dit gerealiseerd kan worden, zijn er niet alleen nog allerlei technische ontwikkelingen nodig, maar zijn er bovendien nog enkele cruciale inhoudelijke vragen te beantwoorden.
EĆ©n van de belangrijkste vragen is met welke snelheidslimiet onder welke omstandigheden een acceptabel veiligheidsniveau wordt gerealiseerd. Een andere vraag is hoe frequent men een limiet kan wijzigen. Het ontwikkelen van deze kennis is een belangrijke uitdaging voor het verkeersveiligheidsonderzoek in de komende jaren, aldus de SWOV in de uitgave SWOV-schrift.

Onderwerpen:

Auteur: Redactie

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.