RTB Group

TOPO-systemen: verkeersdetectie op z’n best

Topo-app verkeersdata
Het TOPO-systeem levert actuele verkeersdata: realtime en rechtstreeks van de weg. RTB Group

Betrouwbare en nauwkeurige verkeersdata zijn steeds belangrijker om de doorstroming op drukke routes te garanderen en om opstoppingen te voorkomen. De toenemende druk op de bestaande infrastructuur leidt vaak tot de ontregeling van de verkeersstroom, zowel binnen als buiten de bebouwde kom. Vooral op sluiproutes, die gebruikt worden om files op snelwegen te vermijden, is betere controle van de verkeersstroom een logische oplossing. Daarnaast worden de gestelde eisen aan verkeersdata steeds hoger. De digitalisering van de infrastructuur en geautomatiseerde voertuigen maken het van nog groter belang dat de data accuraat is.

Innovatieve en toekomstbestendige systemen die het mogelijk maken directe controle uit te oefenen op verkeersstromen, bieden de oplossing. De TOPO-systemen van de RTB Group bieden noodzakelijke verkeersdata, rechtstreeks van de weg.
De systemen zijn uitgerust met de snelle 4G/LTE-standaard, waardoor actuele data in real time opgehaald worden. Deze data kunnen rechtstreeks ingevoerd worden in verkeersmanagementsystemen, om het verkeer al naar gelang de situatie te beïnvloeden.

Voertuigclassificatie

De TOPO-systemen worden al in heel Europa gebruikt en dan met name voor voertuigclassificatie. Zo stellen ze vast wat de lengte van voertuigen is, tellen ze de hoeveelheid assen en bepalen ze de asafstand. Op basis van deze data, classificeert TOPO de hoeveelheid verkeer volgens 8+2 voertuigklassen (auto, auto met aanhanger, bestelbus, vrachtwagen, vrachtwagen met aanhanger, vrachtwagen met oplegger, bus, fiets, motor).

Dit maakt TOPO het enige systeem dat asdetectie inzet om de lengte en snelheid van een voertuig te meten. Ook zijn TOPO-systemen uitgerust met een microfoon die waarborgt dat zelfs ‘lange voertuigen’ betrouwbaar worden geclassificeerd door de positie van het motorblok te bepalen. Dit maakt het mogelijk het onderscheid te maken tussen vrachtwagens, vrachtwagens met aanhangers, vrachtwagens met opleggers en bussen.

TOPO.app verkeersdata
Het TOPO-systeem is in staat verschillende typen voertuigen te detecteren en classificeren.

Geluidsoverlast

De geïntegreerde microfoon registreert bovendien het maximum aantal decibel, elke keer als een voertuig passeert. Deze waarden worden gemeten in dB(A) en kunnen via de online evaluatietool DD.web 4.0 bijgehouden worden. Hierdoor is het dus ook mogelijk TOPO-systemen te gebruiken om de mate van geluidsoverlast te bepalen.
TOPO is gecertificeerd door het German Federal Highway Research Institute. Daarmee is het vooralsnog het enige radarsysteem dat is goedgekeurd om in Duitsland wegverkeer geautomatiseerd te tellen.

Verschillende locaties

TOPO-systemen met een 4G-verbinding zijn verkrijgbaar voor gebruik op verschillende locaties. Het is mogelijk de technologie te integreren in standaard reflectorpalen of te installeren als losstaand apparaat langs de weg. Er zijn verschillende mogelijkheden voor de stroomvoorziening. Bij het installeren van tijdelijke meetpunten wordt geadviseerd van een accu gebruik te maken. Met een geschikte accucapaciteit kunnen meetpunten tot wel veertien dagen meegaan. Voor permanent geïnstalleerde meetpunten kan een duurzame stroomvoorziening via kwalitatief hoogwaardige zonnepanelen worden gebruikt, of een continue spanning van 230V.

Lange termijn

TOPO-systemen zijn bij uitstek geschikt als telstations voor de lange termijn. De 4G-generatie apparaten worden bijvoorbeeld al in meerdere landen gebruikt om het probleem van vrachtwagens die tolwegen omzeilen, te onderzoeken.

De ontwikkeling van de volgende generatie TOPO-systemen is al aanstaande. Het volgende doel is om accuraat verkeerssituaties te onderzoeken op rijkssnelwegen en daarmee op wegen met twee rijbanen met wegverkeer die dezelfde kant op gaat. Certificatie van de volgende generatie systemen is uiteraard ook een van de beoogde doelen.

Auteur: Redactie

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.