Vooral jongeren doen auto weg

302.000 personen deden hun auto weg in 2017. Dat gebeurde vaak bij een verhuizing of bij een verandering van de huishoudenssamenstelling, zoals samenwonen, scheiden of verweduwing. Dit meldt het CBS. Opvallend: vooral jongeren deden hun auto weg.

Van 757.000 personen wijzigde het autobezit in 2017. Dat is 5,5 procent van de onderzoekspopulatie: de Nederlandse bevolking van 18 jaar of ouder. 302.000 personen deden hun auto weg, 455.000 personen schaften een auto aan. Voor het grootste deel van de volwassenen veranderde er niets: 6,4 miljoen personen bleven autobezitter, 6,6 miljoen personen bleven autoloos. Van deze laatste groep had 41 procent geen autorijbewijs.

Vooral jongeren deden hun auto weg. Van hen die begin 2017 een auto hadden, had 8,8 procent geen auto meer op 1 januari 2018. Van de ouderen (75 jaar of ouder) was dat 5,2 procent. Van 20,4 procent van deze ouderen verliep in 2017 ook het autorijbewijs.

Andere motieven

Van de autobezitters die in 2017 verhuisden deed 8,1 procent de auto weg. Bij de autobezitters die niet verhuisden was dat 4,2 procent. Van de autobezitters die gingen samenwonen deed 9 procent hun auto weg. In huishoudens waar iemand alleen kwam te staan, bijvoorbeeld na een echtscheiding of door verweduwing, deed 8 procent de auto weg. Ter vergelijking: van de alleenstaanden die alleen bleven deed 4 procent de auto weg. Van de paren met kinderen van wie de huishoudenssamenstelling niet veranderde, deed 4 procent het voortaan zonder auto.

Andere motieven om de auto weg te doen heeft het CBS niet onderzocht.

Onderwerpen: , ,

Auteur: Jan Pieter Rottier

2 reacties op “Vooral jongeren doen auto weg”

Erwin Wijman|06.02.20|15:15

Nogal wiedes, zoals al staat in de passage: ‘Van de autobezitters die in 2017 verhuisden deed 8,1 procent de auto weg. Bij de autobezitters die niet verhuisden was dat 4,2 procent. Van de autobezitters die gingen samenwonen deed 9 procent hun auto weg.’
Jongeren gaan nu eenmaal vaker samenwonen én dus ook verhuizen. Dus de kop is alleen maar logisch…

Pat Rick|13.01.20|14:16

Een autoloze lifestyle moet ondersteun worden door een goed OV-netwerk. Zoals in de MRDH. Zo zou A’dam ook een metro moeten krijgen die de METROpool bedient, en niet alleen de gemeente A’dam.

Alleen al in het kader van het schone lucht akkoord moet men metro doortrekken naar Schiphol/Hoofddorp, Havenstad/Zaanstad, A’dam Kadoelen/Landsmeer, Almere en zo de luchtkwaliteit rond de A4, A5, A7, A8, A9, A10 verbeteren en het autoverkeer verminderen. Geld lenen levert nu alleen maar geld op