‘Consument moet regie krijgen over eigen voertuigdata’

Een testopstelling met een connected car bij het onderzoeksinstituut Dekra. Bron: Dekra

Consumenten moeten de regie hebben over de door hen gegenereerde voertuigdata. Dat vinden ANWB, BOVAG, FOCWA, RAI Aftermarket, VACO, Verbond van Verzekeraars en VNA. De organisaties pleiten voor nieuwe wetgeving en handhaving van bestaande regelgeving.

Het is een urgente kwestie, benadrukken de partijen, want het belang van voertuigdata wordt ‘in rap tempo’ groter. “Toegang tot deze data is steeds meer noodzakelijk voor onderhoud en reparatie”, schrijven ze in een gezamenlijke verklaring. “Daardoor bepaalt toegang tot die data ook voor een groot deel de machtspositie (en verdienmodel) van de betrokken partijen.”

Te afhankelijk

Het gevaar is zodoende, waarschuwen ze, dat consumenten te afhankelijk worden van autofabrikanten. Terwijl: keuzevrijheid leidt juist tot een eerlijke concurrentiestrijd tussen bedrijven, in het voordeel van de consument.

Probleem is alleen volgens de belangenorganisaties: de huidige wetgeving is gedateerd en speelt onvoldoende in op dat toenemende belang van voertuigdata. Tegelijk wordt die regelgeving die er is, onvoldoende gehandhaafd. Vandaar dat ze dus pleiten voor nieuwe wetten en extra handhaving.

Samen optrekken

Wat dat laatste punt betreft: “Extra handhaving is cruciaal om te borgen dat grote techbedrijven die nu al een dominante positie hebben in andere markten, die positie niet misbruiken om ook dominant te worden in diensten die mogelijk worden door toegang tot voertuigdata.”

De belangenorganisaties trekken in hun strijd samen op met AFCAR, een Europese alliantie die pleit voor een ‘eerlijk speelveld’ in de aftersales market.

Beschikking hebben over data is overigens niet alleen in het belang van consumenten. Volgens de brancheorganisaties komt het ook de verkeersveiligheid en bereikbaarheid ten goede. Want als de toegang tot data goed wordt geregeld, kunnen voertuig- en weginspectie beter en makkelijker uitgevoerd worden. Tenslotte wordt het ‘innoverend karakter’ automotive-bedrijven verder gestimuleerd.

Auteur: Jan Pieter Rottier

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.