Google Street View-auto’s meten luchtkwaliteit in Amsterdam

Onderzoekers van de UU rusten Street View-auto's uit met meetapparatuur FOTO UU
Onderzoekers van de UU rusten Street View-auto’s uit met meetapparatuur FOTO UU

De Universiteit Utrecht (UU) gaat samen Google en de gemeente Amsterdam de luchtkwaliteit in de stad op straatniveau in kaart brengen. De UU heeft om deze reden twee Google Street View-auto’s uitgerust met speciale meetapparatuur. Google Air View heet het project en het is voor het eerst dat het in Nederland wordt uitgevoerd.

Bovenop de auto’s zit een luchtinlaatsysteem. De lucht stroomt door een slang naar een installatie die de hoeveelheid koolstofdioxide (CO2), stifstofdioxide, fijnstof, ultrafijnstof en roet (zwarte koolstof) meet. De Steet View-auto’s doen elke dertig meter een meting en zullen een jaar door Amsterdam rijden en alle straten meerdere keren aandoen, zodat er uiteindelijk een jaargemiddelde uitkomt.

Dit is heel relevant, vertelt Roel Vermeulen, hoogleraar Milieu-epidemiologie en exposome analyse in een filmpje van de universiteit. “Het is veel nauwkeuriger dat we nu kunnen met de huidige meetstations en de modellen wie we nu hebben.”

Korter leven

Bovendien, legt hij uit, is over ultrafijnstof nog niet veel bekend. “Er is een hoop dat we nog niet weten. We weten dat fijnstof schadelijk is, dat zwarte roet schadelijk is, maar we weten minder over de hele kleine deeltjes, de ultra fijne deeltjes. Deze deeltjes worden op dit moment nog niet gemeten in Nederland.”

Zeker in Amsterdam heeft luchtkwaliteit een grote impact op de gezondheid. Amsterdammers leven volgens de UU gemiddeld een jaar korter door het inademen van vervuilde lucht. Informatie over de luchtkwaliteit op straatniveau kan stadsplanners helpen om gebieden met slechte luchtkwaliteit te lokaliseren en aan te pakken.

Auteur: Jan Pieter Rottier

1 reactie op “Google Street View-auto’s meten luchtkwaliteit in Amsterdam”

Remko Zeven|16.05.19|15:01

En bij een gebleken hoge-concentratie-troep straat moet een doorsnee Amsterdammer dan dus maar verhuizen naar woningen tussen de 300000 – > 1 miljoen euro ? of gaan huren voor 800 – 1600 euro op schonere lokaties ? Of van overheidswege hele gebieden afsluiten voor het gemotoriseerde verkeer ?