Internationale mobiliteits-experts: delen en zelfrijdend kernwoorden in nabije toekomst

Het hoofdpodium van Web Summit. FOTO Web Summit

Hoe ziet mobiliteit er over twintig of dertig jaar uit? Daar zijn de sprekers op techcongres Web Summit in Lissabon het aardig over eens. Delen en zelfrijdend zijn de kernwoorden. Dat moet volgens hen ook wel: steden slibben nog meer dicht als er niets verandert. Dat lijken steeds meer bestuurders en mobiliteitsgebruikers door te hebben. Maar of de privé-auto helemaal verdwijnt?

“Meer dan honderd jaar geleden begonnen wij auto’s te bouwen”, vertelt Jörg Lamparter, hoofd van Mobility Services bij Mercedes-moeder Daimler. “Maar het is duidelijk: de toekomst wordt anders dan het verleden. We kunnen niet op dezelfde voet verder, we moeten fundamentele veranderingen doorvoeren. Mobiliteit wordt zelfrijdend en gedeeld. En deze vormen ontwikkelen zich parallel aan de bestaande vervoersmiddelen. De komende tien jaren wordt spannend: dan rijden volledig en deels zelfrijdende voertuigen door elkaar. Voor ons is het belangrijk om vroeg in te stappen. Zo begonnen we tien jaar geleden met deelautoplatform Car2Go.”

Behoorlijk vertrouwd

Autonoom en delen, dat zijn ook de woorden van Nairi Hourdajian, bij investeringsmaatschappij Canaan onder meer verantwoordelijk voor een investering in het elektrische deelscooterbedrijf Bird. Eerder was ze bij Uber het eerste hoofd global communications. De nieuwe ontwikkeling brengt volgens haar een grote verandering met zich mee. Ze wijs op de Verenigde Staten, waar ze woont. “Het schudt de Amerikanen behoorlijk wakker: ze hebben altijd behoorlijk vertrouwd op hun eigen auto.”

Andre Haddad, directeur van Turo – een groot platform waar particulieren hun auto kunnen aanbieden om te verhuren –  vult haar aan met cijfers. “Vorig jaar zijn 3,2 biljoen mile in Amerika afgelegd met een eigen auto. We verwachten dat in tien jaar tijd een heel groot deel afgelegd zal worden met gedeelde voertuigen.”

Niet op nul

Maar het aantal privé-auto’s zal niet op nul komen te staan, daar is hij van overtuigd. Hij stipt de ‘nuttige’ trips aan: reizen naar werk, school of de supermarkt bijvoorbeeld. Maar er is volgens hem ook nog een ander soort trip: ‘de gezellige’. “Voor de nuttige trips bieden deelsystemen veel meer uitkomst. Maar voor die gezellige trips niet. Mensen willen lekker op pad, naar familie, vrienden of gewoon lekker toeren.” Zijn autodeelplatform biedt uitkomst, voegt hij eraan toe. “Wij maken autobezit veel rendabeler. Je kunt je auto gewoon houden als je wil, en heb je ‘m niet nodig, dan deel je hem.”

Dat de mobiliteit verandert – of beter: moet veranderen – daar lijken steeds meer steden van overtuigd, zien de sprekers. In Azië lopen ze voorop, ziet Hourdajian. “In de grote steden bestaan deelconcepten – en zeker die op twee wielen – al heel lang. Het is een hele snelle manier van reizen als de stad dichtslibt. De aanpak van filedruk is ook holistisch (vanuit meerdere perspectieven, red.).” De VS kunnen hier volgens haar veel van leren.

Dichtslibben

Lamparter ziet wereldwijd dat steden die dichtslibben, actie ondernemen. “Het is geen regionaal onderwerp, overal in de wereld spelen dezelfde problemen: files, luchtvervuiling…” Hij blaast op de loftrompet voor Lissabon, de stad waar Web Summit gehouden wordt. “De stad staat vooraan het front. Ik zie veel engagement.” De Daimler-topman zegt dat hij en zijn collega’s hard met deze thema’s aan de slag zijn. “Wij werken aan oplossingen om te zorgen dat mobiliteit in de toekomst nog steeds bestaat. Mensen blijven reizen, dat is klip en kaar. Maar op welke manier, ja, dat verandert.”

Om de omslag te maken, moeten autobedrijven samenwerking zoeken, ziet Hourdajian. Onder meer met techbedrijven. Dat onderschrijft Lamparter. “We maken al heel lang auto’s, en we zullen zeker meegaan met de veranderingen in de toekomst. Het grote nieuwe ding is samenwerking met andere partijen. Die zien ze niet als concurrenten. We moeten als auto-industrie inzien dat we op veel terreinen en onderwerpen samenwerking met anderen moeten zoeken.”

Auteur: Jan Pieter Rottier

1 reactie op “Internationale mobiliteits-experts: delen en zelfrijdend kernwoorden in nabije toekomst”

Judith Du Pama|13.11.18|15:39

Hartelijk dank Jan Pieter Rottier voor uw bijdrage. Als internationale fietsmobiliteitscoach in het logistieke hart van Frankrijk maak ik autonome mobiliteit toegankelijk in achterstandswijken. Onze missie: 10% daily cycling worldwide in 2030. Meer weten? Volg ons via espacepama.org, goed voor uw frans! PaMA betekent Delen en Actieve Mobiliteit.