Whim-app wil bijdragen aan oplossen mobiliteitsprobleem

Ralph de Jong, Whim

De auto alleen lost het mobiliteitsprobleem in de stad niet op, stellen de ontwikkelaars van Mobility as a Service-app Whim. Mensen moeten ook taxi’s, openbaar vervoer, deelsystemen en andere mobiliteitsoplossingen tot hun beschikking hebben, en dat in één overzichtelijke app. En dat is dan ook wat Whim doet. Binnenkort komt de app naar Nederland. Ralph de Jong, verantwoordelijke voor de lancering in de Benelux, vertelde er onlangs over tijdens het MaaS Congres in Rotterdam.

De Jong verwijst naar een uitspraak van Sampo Hietanen, mede-oprichter van MaaS Global en door velen gezien als een ‘founding father’ van Mobility as a Service. “Vroeger was het een droom van mensen om een auto te hebben, want die auto bood vrijheid. De mobiliteitsmarkt bestaat voor het grootste deel uit mensen die een eigen auto tot hun beschikking hebben. Maar we leven nu in een andere wereld. De grenzen van mobiliteit zoals wij die kennen, is behoorlijk bereikt.”

Het Finse bedrijf is niet tegen auto’s, maar denkt dat auto’s alleen niet de oplossing zijn. Mensen moeten ook taxi’s, openbaar vervoer, deelsystemen en andere mobiliteitsoplossingen tot hun beschikking hebben, en dat in één overzichtelijk en samenhangend aanbod. “Als al die modaliteiten beschikbaar zijn, in één app en onder één account, hebben mensen in onze ogen die eigen auto niet meer nodig. Vooral voor de jongere generaties is het ook veel minder belangrijk om een eigen auto te bezitten. Met een goed werkende smartphone heb je in principe toegang tot alle diensten, waaronder mobiliteit”, aldus De Jong.

Één app

Whim biedt al die vervoersmodaliteiten in één app aan. Afgelopen november ging MaaS Global met Whim de markt op in Helsinki. In de West Midlands in Engeland draait nu een beta-versie en binnenkort moet de app ook in de regio Rotterdam-Amsterdam en Vlaanderen op de markt komen. “De gebruiker moet het gevoel krijgen dat hij of zij echt iets nieuws in handen heeft. Dat hij of zij tot de early adaptors behoort. Op dat gevoel hebben we met succes ingespeeld, want op dit moment heeft Whim zo’n 30.000 gebruikers in Helskinki en dat aantal groeit.”

De app heeft in Helsinki drie vormen: Free, Urban en Unlimited. Bij de eerste versie betaal je per rit met taxi, openbaar vervoer of huurauto. Bij Urban betaalt de gebruiker 49 euro per maand. Daarmee kan onbeperkt met losse tickets in het OV worden gereisd, kost elke taxirit korter dan 5 kilometer 10 euro en kan een huurauto voor 49 euro worden gebruikt. Whim Unlimited kost 499 euro per maand. Daarvoor kan de gebruiker onbeperkt met taxi (ritten tot 5 kilometer), OV en huurauto reizen. Zo’n 10 procent van de gebruikers bedient zich van de betaalde abonnementen. Daarin zit voor MaaS Global het verdienmodel van Whim.

OV-chipkaart

De Jong geeft aan dat de app met succes is gelanceerd en goed wordt ontvangen. Tegelijk is alles nog in ontwikkeling. Het concept moet inburgeren en breder worden. In de lente van 2018 worden bijvoorbeeld de deelfiets en deelauto als vervoersoptie in de app opgenomen. Ook zullen gebruikers geprikkeld worden om met groene vervoersopties te reizen. En de app zal in steeds meer steden worden uitgerold, waarbij zich telkens weer specifieke uitdagingen voordoen. Zo wordt er in Nederland nu hard gewerkt aan het integreren van de verschillende aanbieders van vervoersoplossingen in de app en de juiste manier van vermarkten.

Tekst gaat verder onder de foto

De Whim-app. Bron: archief Verkeersnet.nl

Idealiter zou hij hier het OV-chipkaartsysteem willen integreren, maar dat is volgens hem niet mogelijk met de huidige technologie van dat systeem. Het alternatief is dat hij de e-tickets die de OV-bedrijven beschikbaar hebben, gebruikt. Een omslachtigere benadering, volgens hem. “Je moet dan met alle OV-bedrijven afspraken maken en de tickets allemaal los integreren. Als je écht een goede marktpropositie wil, wil je het liefst meer dan alleen toegang tot de volttarief-tickets.”

Geweldige ontwikkeling

Openheid, daar zet De Jong op in. “Terwijl we streven naar het opzetten van lokale, open ecosystemen, groeit het globale netwerk. Wanneer er in Nederland allemaal deelfietssystemen gaan samenwerken, dan is dat voor ons een geweldige ontwikkeling. Het is immers makkelijker om één overeenkomst te sluiten dan tien. Verder zoeken we de samenwerking met internationale spelers, zodat eenzelfde dienst in meerdere landen beschikbaar is. Het doel is dat je uiteindelijk met je Whim-abonnement ook in andere steden dan je thuisstad verder kunt reizen. Iemand met een abonnement voor Helsinki kan daarmee straks ook in Amsterdam een taxi of bus nemen, om maar een voorbeeld te noemen.”

Boven speelt Whim in op de behoefte om mobiliteit anders in te richten dan de afgelopen decennia is gebeurd. De Jong. “De wereldwijde mobiliteitsmarkt is heel groot en binnen dat geheel wordt 85 procent van al het geld aan eigen auto’s besteed, in privé-bezit of in een leaseconstructie. MaaS is er juist op gericht om dat autobezit te doen afnemen en heeft in die mobiliteitsmarkt dus een enorm potentieel.”

Auteur: Vincent Krabbendam

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.