Zorgzaamheid

Den Helder stelt nieuwe verordening leerlingenvervoer vast

Den Helder
Luchtfoto van Den Helder. Foto ter illustratie. Foto: Shutterstock

Zorgzaamheid boven bezuiniging. Dat was de kernboodschap van verschillende politieke partijen aan het Den Helderse gemeentebestuur, tijdens de commissievergadering maatschappelijke ontwikkeling over de nieuwe verordening leerlingenvervoer. Sommige fracties spraken over een bezuinigingsmaatregel, maar volgens wethouder Pieter Kos (Onderwijs) is daar geen sprake van. 

De nieuwe verordening leerlingenvervoer gaat nog meer uit van eigen kracht dan de huidige verordening. Zo zal de gemeente voortaan jaarlijks gesprekken houden met ouders die leerlingenvervoer aanvragen, om te kijken of dit type vervoer voor het betreffende kind nog wel écht nodig is. “Gesprekken over zelfstandig- en zelfredzaamheid bij de aanvraag, geeft de mogelijkheid om – samen met het gezin – de eigen mogelijkheden te onderzoeken en stimuleren”, schrijft het college van burgemeester en wethouders (B&W) in het raadsvoorstel. “Ook de mogelijkheid voor laagdrempelige ondersteuning om zelfredzaamheid te bevorderen wordt onderzocht. Een voorbeeld hiervan is het project ‘MEE op weg’, waarmee kinderen zelfstandig leren fietsen.”

Kilometergrens

Vooral de vast te stellen kilometergrens, die bepaalt wanneer kinderen in aanmerking komen voor leerlingenvervoer, vormde een heet hangijzer. Het college schotelde de gemeenteraad in het voorstel twee opties voor: een kilometergrens van 2 kilometer, zoals in de huidige verordening, of een grens van 6 kilometer. Een belangrijke beslissing, aangezien dit besluit invloed heeft op de besparing die gemeente voor ogen heeft. Bij handhaving van de huidige kilometergrens wordt de beoogde besparing (150.000 euro) niet gerealiseerd. Bij een kilometergrens van 6 kilometer wordt een groot deel gehaald, namelijk zo’n 100.000 euro.

Bij sommige partijen schoot laatstgenoemde optie in het verkeerde keelgat, zoals de fractie van de lokale partij Behoorlijk Bestuur. “Wij zijn geen voorstander van deze verordening en vinden het jammer dat deze bezuinigingen over de rug van een zeer kwetsbare groep gaat”, zei gemeenteraadslid Kolsteeg (Behoorlijk Bestuur) tijdens de commissievergadering. Ook andere partijen namen de term bezuinigingsmaatregel in de mond.

Onverantwoord

Volgens onderwijswethouder Pieter Kros is dat onterecht. “Het is zeker geen bezuinigingsmaatregel”, sprak hij de commissie toe. “Het tegenovergestelde is juist het geval. De gemeenteraad heeft zelf vastgesteld dat een besparing van 150.000 euro per jaar op het leerlingenvervoer mogelijk is.”

Volgens hem heeft het college alleen de gevolgen in kaart gebracht en deze opnieuw voorgelegd aan de raad. “Dat is hier het geval. Wij zien dat wanneer wij in lijn met het eerdere gemeenteraadsbesluit de besparing doorvoeren, dat daardoor zoveel kinderen buiten de boot (ongeveer 70) vallen dat wij dat onverantwoord achtten.”

De wethouder benadrukte daarbij dat, welke kilometergrens er ook gekozen zou worden, alsnog gekeken zal worden naar hoe leerlingen zoveel mogelijk zelfstandig van en naar school kunnen reizen. “Het gaat over kwetsbare kinderen, waarbij je dat op een nette manier moet doen.”

Een ruime meerderheid van de gemeenteraad stemde uiteindelijk in met de nieuwe verordening, met een voortzetting van de huidige grens van 2 kilometer. De nieuwe verordening treedt vanaf volgend schooljaar in werking.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Auteur: Olivier Smits

Olivier Smits is redacteur van Mobiliteit.nl en TaxiPro.