Zuid-Holland koopt ‘bushalte van de toekomst’

R-net bus Zuid-Holland
Foto: provincie Zuid-Holland

De provincie Zuid-Holland heeft drie innovatieve bushaltes aangeschaft waar reizigers niet alleen de bus kunnen nemen, maar ook goederen kunnen ophalen. Het gaat om drie prototypes die zijn ontwikkeld door de startup EVAnet. Behalve als stop voor de bus, fungeren deze haltes ook als plek waar pakjes bezorgd en opgehaald kunnen worden.

EVAnet ziet een toekomst voor haltes voor het openbaar vervoer als een centraal punt en logistieke hub, waar reizigers bijvoorbeeld pakketjes of medicijnen kunnen ophalen. Het bedrijf spreekt zelf over de bushalte 2.0. De provincie heeft deze halte deze week aangeschaft tijdens het Festival van de Toekomst.

Optimale keten

Het doel van deze bushalte is om stedelijke en logistieke faciliteiten voor mens-, goederen- en informatie samen te brengen in buiten- en randstedelijke gebieden. Uiteindelijk moet er een optimale keten gecreëerd worden tussen mensen en goederen door functies aan bushaltes toe te voegen. Een daarvan is dus de mogelijk om pakketjes te bezorgen.

Dit heeft volgens EVAnet verschillende voordelen. Het is bijvoorbeeld prettig voor reizigers, want zij kunnen hun pakketje meteen ophalen als ze uit de bus stappen. Maar het is ook voor pakketdiensten prettig, want zij kunnen altijd hun spullen afleveren – zelfs als mensen niet thuis zijn. Ten tweede is dit een verzamelpunt, waardoor bezorgers meerdere pakketjes tegelijkertijd kunnen afleveren, wat zorgt voor minder kilometers en dus minder CO2-uitstoot.

Drie haltes

De provincie gaat met deze innovatieve haltes een pilot uitvoeren. Voor zo’n pilot zijn minimaal drie haltes nodig. Op een later moment zal Zuid-Holland besluiten welke locaties het meest geschikt zijn voor deze drie haltes.

Bekijk het filmpje dat EVAnet maakte over zijn Bushalte 2.0:

Dit jaar zal Mick Walvisch een workshop geven over de Bushalte van de Toekomst op BusVision, op 11 oktober in Expo Houten. Registreer u snel en leer hier meer over. 

Auteur: Inge Jacobs

2 reacties op “Zuid-Holland koopt ‘bushalte van de toekomst’”

Thomas Monsma|16.10.18|21:34

Wat betreft de bushalte 1.0, daar sta je dan in weer en wind, in een bushokje, wat nauwelijks bescherming biedt. De vorige reacties mbt tot het meetorsen van het pakketje is inderdaad moeizaam, en hoe denkt men de veiligheid te waarborgen?. Een bushalte 2.0 zou veel meer bescherming moeten bieden tegen het weer en de wind, in plaats van pakketten te mogen ophalen.

Halmar Kranenburg|18.09.18|11:43

Kijk naar reizigersgebruik en aantal woningen van een halte!!
De halte in het voorbeeld laat zien hoe het niet moet: laag gebruik, weinig verbindingen, en het is de werkzijde van woon-werk reizigers (moeten hun pakket de hele reis in de bus meenemen).
Interessanter in die omgeving voor een halte 2.0 zijn halten P&R Beverwaard, Ridderkerk Sporttunnel of Viaduct/A15. Helaas zijn dat MRDH halten…
Zoek een druk gebruikte halte met fiets+autoparkeren aan rand van een middelgrote kern.