Politieke partijen vragen om gelijk loon voor al het spoorpersoneel

Valleilijn, station Amersfoort

De politieke partijen GroenLinks, PvdA en SP dienen dinsdag een aantal voorstellen in te dienen, waarmee centraal wordt geregeld dat buitenlandse vervoerders aan dezelfde arbeidsvoorwaarden en sociale veiligheidseisen moeten gaan voldoen als de NS. Hiermee willen ze werknemers beter beschermen tegen de negatieve effecten van aanbestedingen. Vakbond FNV Spoor spoort Tweede Kamerleden aan die moties te steunen. 

Eerder trok de vakbond al aan de bel, omdat FNV vindt dat in alle treinen dezelfde veiligheidseisen moeten gelden en dezelfde arbeidsvoorwaarden voor het personeel. “Als reiziger moet je weten dat je altijd veilig bent en als conducteur of machinist moet je hetzelfde betaald krijgen dan treinen in een andere kleur.”

Preventieve werking

Volgens FNV moet de politiek ingrijpen om oneerlijke concurrentie op arbeidsvoorwaarden en sociale veiligheid tegen te gaan, zolang er in Nederland marktwerking bestaat. Dat betekent dat lagere arbeidsvoorwaarden bij vervoerders als Keolis, Connexxion en Arriva tot het verleden moeten behoren en dat de inzet van personeel en de bevoegdheden op het gebied van veiligheid hetzelfde moeten zijn.

Nu worden in regionale concessies nog lokale afspraken gemaakt over sociale veiligheid en soms wordt gekozen voor personeelsinzet ‘waar dat nodig is’. FNV beroept zich echter op onderzoeken waaruit blijkt dat de inzet van personeel preventief werkt. Ook is het niet altijd te voorspellen waar incidenten zullen plaatsvinden. Daarom vindt de vakbond dat altijd wordt gereageerd op incidenten, terwijl het beter zou zijn om met personeelsinzet incidenten te voorkomen.

“Hierdoor is de sociale veiligheid voor de reiziger ernstig in geding is gekomen. De sociale veiligheidsafspraken zijn naar aanleiding van diverse heftige incidenten tot stand gekomen. Dat was dus een vooruitgang, dat laten wij ons vanwege marktwerking niet ontnemen. Reizigers en werknemers dienen veilig in een trein te zitten.”

Arbeidsvoorwaarden

Als de Tweede Kamer niet ingrijpt, zal de oneerlijke concurrentie uiteindelijk zorgen voor een slechtere kwaliteit op het spoor, meent FNV. “Iedere vervoerder zal de doelstellingen uit de eigen concessie willen behalen, zodat er nooit sprake zal zijn van een vloeiende samenwerking en een landelijke dienstregeling”, meent de vakbond. “En omdat het om concessies voor bepaalde tijd gaat, raakt de langetermijnvisie uit het oog. Terwijl de mobiliteitsvraagstukken waar Nederland voor staat, juist een langetermijnvisie nodig hebben.”

Auteur: Inge Jacobs

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.