Geen derde strike voor NS op HSL; wel forse lagere winst

Intercity Direct met twee locomotieven op Rotterdam Centraal

NS heeft in 2017 de bodemwaarden op alle twaalf kpi’s behaald. Daarmee is de kans op verlies van de HSL-concessie vanwege het behalen van drie ‘strikes’ van de baan. Dat bleek donderdag tijdens de presentatie van de jaarcijfers. “De three strikes zijn van tafel en we krijgen geen boete”, vertelde Marjan Rintel, directeur operatie. “We kijken nu met vertrouwen naar de toekomst.” 

Hoewel de top van NS tevreden is over het afgelopen jaar, valt de winst wel fors lager uit dan een jaar eerder. De winst bedraagt onderaan de streep 24 miljoen euro en dat was in 2016 nog 212 miljoen. Dat komt vooral door meer bijzondere lasten in 2017, waaronder de boete van 41 miljoen euro van de ACM. De buitenlandse concessies van Abellio hebben aan de winst bijgedragen met 53 miljoen euro, net zoveel als in 2016. De omzet van NS was met 5.121 miljoen wel iets hoger dan een jaar eerder.

Prestatie-indicatoren

In de afgelopen twee jaar wist NS de bodemwaarde voor de zitplaatskans in de spits op de HSL niet te behalen. In 2017 werd besloten dat er een andere rekenmethode zou worden gehanteerd op deze lijn, zoals al enkele jaren eerder was afgesproken met het ministerie. Bovendien is ook de te behalen bodemwaarde fors verlaagd, namelijk van 97,5 procent naar 91,2 procent. De spoorvervoerder realiseerde in 2017 een zitplaatskans van 96,8 procent.

Dat is wel lager dan een jaar eerder, want in 2016 behaalde NS op de zitplaatskans nog een percentage van 97,3. Ook het algemeen klantoordeel op de HSL-Zuid diensten is iets minder, namelijk 77 procent in plaats van 78 procent. De reizigerspunctualiteit op het hoofdrailnet, het algemeen klantoordeel op het hoofdrailnet en de informatie bij ontregelingen in de trein en op het station namen juist flink toe. “We kwamen van ver, maar we zijn weer back on track”, aldus directeur Roger van Boxtel.

Toekomst

Het behalen van de kpi’s blijft met het oog op de midterm review in 2019 een belangrijk thema voor NS. “We willen daar met vlag en wimpel voor slagen en daar zijn onze inspanningen dus op gericht”, stelde financieel directeur Bert Groenewegen. Wel blijft een gezonde bedrijfsvoering met voldoende rendement een uitdaging. “NS zal richting de toekomst blijven zoeken naar een goede balans tussen goede prestaties voor onze reizigers en een gezonde financiële huishouding.”

Groenewegen: “Met goede prestaties op het spoor en tevreden klanten, hebben we een goede basis voor resultaatverbetering en dat is een noodzakelijke voorwaarde voor de financierbaarheid van ons investeringsprogramma dat nodig is om Nederland mobiel te houden.” Met een investering van ruim 3 miljard worden treinen voor het hoofdrailnet vernieuwd en nieuwe treinen aangeschaft, waarmee de vervoerder hoopt de te verwachten groei van gemiddeld 2,5 procent op te kunnen vangen.

Opknippen spoor

Van Boxtel liet verder weten dat het opknippen van het spoor erg zonde zou zijn, al benadrukte hij veel vertrouwen te hebben in de uitkomst van een onderzoek van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat naar het mogelijke aanbesteden van enkele sprinterlijnen uit de hoofdrailnetconcessie. “De prestaties zijn op orde en wij kijken met vertrouwen naar de midterm review in 2019. We willen de hoofdrailnetconcessie graag houden, maar ook in de regio zullen we ons deuntje weer spelen.”

Auteur: Inge Jacobs

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.