‘Geld voor aanleg metrolijn in Budapest niet goed besteed’

Metrolijn 4, Budapest

De Hongaarse vervoersautoriteit BKK heeft forse kritiek op de aanleg van de prestigieuze nieuwe metrolijn 4 in Budapest. De twee miljard euro die daarin is geïnvesteerd had beter besteed kunnen worden aan andere openbaar vervoer-projecten in de hoofdstad. Dat zegt CEO Dávid Vitézy van Hongaarse vervoersautoriteit BKK.

Deze metrolijn zal in 2014 het zuidwesten met het noordoosten van Budapest verbinden. Mensen buiten Budapest hebben weinig profijt van deze verbinding, terwijl het toch een groot deel van het verkeersbudget opslokt.

Prestigeproject

“Het was beter geweest als de twee miljard euro gestoken zou worden in het vervangen van verouderde materieel, het verbeteren van bestaande tram- en andere metrolijnen. We moeten het nu afmaken omdat er lang voor de komst van BKK is begonnen met de metrolijn.” Volgens Vitézy is de metrolijn een prestigeproject waarbij te weinig is gekeken naar het belang van alle burgers. “De metrolijn bedient alleen de mensen in het centrum van Budapest en helpt ons niet om de buitenwijken van de stad te bereiken.”

Sinds 2010 ligt het management van het transport bij de Hongaarse vervoersautoriteit BKK. Daarvoor lag dit nog bij vervoersorganisatie BKV. De gemeente investeerde in het verleden onvoldoende in openbaar vervoer, waardoor projecten nauwelijks van de grond kwamen. 
Daarnaast was het soms onduidelijk waar het gemeentegeld heen ging. BKK coördineert en beheert nu alle transportgerelateerde activiteiten en bepaalt in welke projecten wordt geïnvesteerd. De vervoersautoriteit heeft sinds de oprichting twee jaar geleden ook de afronding van de aanleg van metrolijn 4 op zich genomen.

Amsterdam

Het metroproject, waarmee al in 2004 begonnen, kampte met veel tegenvallers waardoor de realisatiedatum meerdere malen vooruit werd geschoven. De verwachte ingebruikname is bijgesteld naar het voorjaar van 2014.

Voor deze nieuwe metrolijn en voor metrolijn 2 zijn nieuwe Alstom Metropolis metro’s aangeschaft. Een van de nieuwe metro’s rijdt sinds september van dit jaar op lijn 2 in Budapest. De nieuwe metro’s gaan op lijn 4 onbemand rijden. 

In Amsterdam gaan over enkele jaren ook deze Alstom Metropolis metro’s rijden. Dat gebeurt in eerste instantie nog met bestuurder.

Rijden zonder bestuurder

Siemens Transportation Systems kreeg in 2006 de opdracht om de metrolijn 4 uit te rusten met het controle- en veiligheidssysteem. Onderdeel van het contract is ook de aanleg van het systeem waarmee de metro’s zonder bestuurder kunnen gaan rijden. Het zal de eerste volautomatische metrolijn in Budapest zijn. In eerste instantie zal er nog bemand worden gereden op metrolijn 4.

Marieke van Gompel

Klik op de slideshow voor de fotoreportage van de bouw van metrolijn 4:

Lees ook: Vervoersautoriteit opent markt voor OV in Budapest (video)

Auteur: Bart Pals

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.