Ontheffing taxi’s op Amsterdamse busbanen kritisch bekeken
Van alle taxiongevallen vindt twintig procent plaats op de busbaan, blijkt uit onderzoek. Reden voor de Amsterdamse wethouder Melanie ter Horst (Verkeer) om kritisch te kijken naar taxi-ontheffingen voor lijnbusbanen. Dat meldt Het Parool.
Verder lezen?
U hebt het maximumaantal gratis artikelen bereikt voor deze maand. U kunt een abonnement nemen om verder te lezen.
Stef, vaak kan ik het eens zijn met jouw commentaren hierzo. Maar nu maak je een klassieke denkfout, door het probleem op te lossen aan de verkeerde kant.
Als de gemeente nou eens al die BOA’s en een pak agenten-in-opleiding actiever gaan inzetten op controle en beboeting van al die fietsers/voetgangers die zich niet houden aan de normale verkeersregels, zoals door rood of zonder licht rijden… dan hebben we in Amsterdam volgend jaar een begrotingsoverschot en pakken minder ongelukken.
Het is nooit verkeerd om op de vrije busbaan de snelheid voor taxi’s te verlagen, zodat om omgevallen met kruisende personen of tweewielers de reactietijd groter wordt, maar dat zou dan ook moeten gelden voor de bussen. Die zijn veel zwaarder en hebben een langere remweg.