Nieuwe rolstoelvoertuigen op Nederlandse markt

Ford, rolstoelbus. Foto: Mobielewielen
Ford, rolstoelbus. Foto: Mobielewielen

Sinds kort brengt Mobielewielen rolstoeltoegankelijke auto’s op de Nederlandse markt. De verschillende modellen van Ford en Peugeot zijn volgens de importeur ook interessant voor taxibedrijven die rolstoelpassagiers vervoeren.

Mobielewielen betreft een nieuwe activiteit van Bagnoles uit Alphen aan den Rijn. Dit bedrijf is al jaren actief met het importeren van nieuwe en jonggebruikte personenauto’s, die dan vervolgens weer worden uitgevoerd naar onder meer Frankrijk, Duitsland en Oostenrijk. Mobielewielen is in meerdere opzichten een nieuwe tak van sport voor Bagnoles: omdat het rolstoeltoegankelijke voertuigen betreft, maar ook omdat daarmee de Nederlandse markt wordt bediend.

De auto’s worden tot rolstoelvoertuig omgebouwd door het Schotse bedrijf Allied Mobility. “Dit bedrijf ontwikkelt en maakt in zijn fabriek in Glasgow duizenden rolstoeltoegankelijke auto’s per jaar”, legt Angeline Postma van Mobielewielen uit. “Hun belangrijkste afzetmarkt is het Verenigd Koninkrijk, maar ze willen hun auto’s ook in de rest van Europa op de markt brengen. Allied Mobility heeft ons gevraagd om de Nederlandse importeur van hun voertuigen te worden.”

Twee rolstoelpassagiers

Het gaat om auto’s van Ford en Peugeot. De Ford Tourneo Custom is beschikbaar in verschillende uitvoeringen. Met de variant Independence RE Twin is het mogelijk om twee rolstoelpassagiers en tot zes andere passagiers te vervoeren. Daarbij zijn diverse stoelindelingen mogelijk: één of twee passagiersstoelen op de eerste zitrij en optioneel maximaal twee tip and turn-stoelen op de derde zitrij.

Tekst loopt door onder foto

“Voor de taxisector is dit model erg interessant. Op termijn gaan we ook de Ford Tourneo Connect importeren. Verder komt met de Rifter het allernieuwste model van Peugeot er aan. Met de omgebouwde versie van deze MPV kan één rolstoelpassagier worden vervoerd, samen met enkele andere inzittenden.”

Met een Britse producent van rolstoelvoertuigen dringt zich wel de vraag op of de voertuigen voldoen aan alle in Nederland geldende voorschriften. Postma merkt dat er in de Nederlandse markt vaak twee vragen spelen. “De ene heeft betrekking op het stuur, maar dat zit uiteraard aan de voor ons juiste kant van de voertuigen. De auto’s worden echt specifiek voor dit deel van de Europese markt door Allied Mobility ingekocht en omgebouwd”, benadrukt Postma.

Taxibedrijven en zorginstellingen

Het tweede punt van aandacht voor veel mensen is dat de voertuigen aan alle eisen en voorschriften voldoen om in Nederland de weg mee op te mogen. Ook dat is geen probleem, verzekert Postma. “De ombouw van de auto’s naar rolstoelvoertuigen wordt in Schotland al goedgekeurd volgens alle Europese richtlijnen, dus de RDW kan ze registeren zoals ze naar Nederland komen.” 

Mobielewielen richt zich op de zakelijke markt, zoals taxibedrijven en zorginstellingen, en op particulieren die afhankelijk zijn van rolstoeltoegankelijk vervoer. “Alle voertuigen zijn gebouwd met optimale toegankelijkheid als uitgangspunt”, benadrukt Angeline Postma. “Zo zijn ze voorzien van verlaagde vloeren, gebruiksvriendelijke systemen voor rolstoelbevestiging en lichtgewicht oprijplaten. Bovendien worden ze kant en klaar aangeleverd en zijn ze beschikbaar tegen concurrerende prijzen vanwege de grote schaal waarop Allied Mobility kan produceren.”

Auteur: Vincent Krabbendam

2 reacties op “Nieuwe rolstoelvoertuigen op Nederlandse markt”

Lotte Wheely|22.03.19|11:13

mooie bussen en dit jaar nog met BPM teruggaaf

Bertus Schoonderbeek|17.01.19|12:26

Zo worden de ruggen van de chauffeur weer zoals vroeger [voordat de liften verplicht werden] extra belast. Dat dit weer toegestaan word begrijp ik niet.