‘Fiets verdient mooi plekje binnen MaaS’

MaaS Congres, Robin Kleine, Mobycon
Foto: ProMedia / Richard Theemling

Binnen Mobility as a Service liggen er volop kansen om de rol van de fiets uit te breiden. Dat betoogden Robin Kleine en Rik van der Graaf namens Mobycon tijdens het MaaS Congres, onlangs in Rotterdam.

Van der Graaf en Kleine verdiepten zich bij Mobycon in de kansen die MaaS en stimulering van fietsgebruik elkaar bieden. Steeds vaker reizen mensen tussen huis, treinstation en eindbestemming met de fiets. Toch is dat deel van de reis nog onderbelicht in reisapps. Want misschien is per fiets naar het centraal station wel veel sneller of efficiënter dan lopend of met de bus naar een kleiner station dichter bij huis. Toch is zulke informatie meestal niet voorhanden.

De fiets kan dus een aanvulling op MaaS zijn, redeneert Van der Graaf. Andersom heeft de fiets mogelijk weer baat bij MaaS. Want meer en betere informatie over de fiets kan leiden tot een groter gebruik ervan. Dat effect kan ook doorwerken in andere vormen van deelmobiliteit. Wellicht wordt het gebruiken van een deelauto aantrekkelijker als je makkelijk met een deelfiets naar de locatie van die deelauto kunt rijden.

Volop kansen in keten

“Als het nu over de fiets gaat binnen Mobility as a Service, dan is er vooral veel aandacht voor de OV-fiets tijdens het laatste stuk van de reis”, legt Van der Graaf uit. “Er liggen echter volop kansen in de rest van die keten. Daarom willen we graag meer weten over waar fietsers behoefte aan hebben en wat ze willen weten als het gaat om het gebruik van een MaaS-app.”

Kleine gaf daar de volgende toelichting op. “Wij pleiten voor fiets binnen de ontwikkeling van Mobility as a Service. Dan gaat het niet alleen over deelfietsen boeken, maar ook over routeplanning, weerinformatie en allerlei andere zaken die je als fietser nodig hebt om makkelijker te reizen.”

Weeralarm en pechhulp

Kleine en Van der Graaf wilden van de congresdeelnemers graag weten waar zoal behoefte aan is als het gaat om de fiets binnen de MaaS-reis. Daar kwamen allerlei suggesties bij naar voren, waaronder slimme verkeerslichten, een routeplanner en weeralarm, maar ook pechhulp bij een lekke band. Bij dat alles moet ook goed worden omgegaan met het feit dat smartphonegebruik tijdens het fietsen niet de bedoeling is.

“Voor ons bevestigt deze sessie in elk geval dat er plek is voor de fiets binnen MaaS, maar ook dat de behoeften die daarmee samenhangen heel verschillend kunnen zijn”, concludeerde Kleine. “We hopen in elk geval dat de ontwikkelaars van MaaS-oplossingen daar rekening mee houden en dat ze de fiets een mooie plek geven.”

Auteur: Vincent Krabbendam

1 reactie op “‘Fiets verdient mooi plekje binnen MaaS’”

Dennis Hijkoop|01.03.19|09:20

Interessant stuk! Ik vind het echter jammer dat er geen aandacht is voor het inleveren van een deelfiets op gewenste locaties, desnoods van concurrenten. Voorbeeld: Als ik nu met een OV-fiets naar het prov-huis van Brabant ga, staat de hele middag die OV-fiets op mij te wachten. Als het eind van de middag regent, dan pak ik liever een bus of taxi. Ik ben liever niet gebonden aan de fiets, op het moment dat ik bij mijn bestemming ben. Alliantievorming is dan een interessante strategie.